Viestinnän mittaaminen: ryhtiliike viestinnän resurssien käyttöön

Yrityksen viestintä on laaja kokonaisuus asioita, jotka hyvin hoidettuina mahdollistavat menestyksen. Viestinnän ja markkinoinnin tehtävä on huolehtia, että olennaiset viestit tavoittavat oikeat henkilöt ja tulevat ymmärretyiksi eri sidosryhmissä, oli kyse sitten asiakkaista, henkilöstöstä, kumppaneista tai vaikka sijoittajista.

Brändin ja yrityksen maineen kehittäminen on tietoisia tekoja ja toimintaa, joiden taustalla on strategia ja suunnitelma sekä hyvä toimintaympäristön ja tilannekuvan tuntemus. Viestinnän mittaaminen varmistaa suunnitelman toteutumisen – tai tarkistamisen.

Lue lisää

Biohakkerointi – Datasta hyvinvointia

Keskustelimme kaverini kanssa työviikon suunnitelmista ja mainitsin, että osallistun perjantaina Helsingissä biohakkerointiin liittyvään tapahtumaan, Biohacker Summitiin. Reaktiona oli: “Siis mikä hakkerointi, mitä sä sellaista menet tekemään?”. Niinpä.

Selvennetään hieman. Olen viimeisen kolmen vuoden aikana viestintäkonsulttina tutustunut itsensä mittaamiseen asiakkaamme Fitbitin kautta. Fitbit on alan johtava puettavan teknologian (= wearables) brändi, joka on tehnyt aktiivisuusrannekkeista massojen tuotteita. Yli 10 miljoonan käyttäjän maailmanlaajuinen yhteisö on todisteena tästä.

Lue lisää

Vastuullisuus on riskejä ja mahdollisuuksia: silmät auki johtoportaassa

Vastuullisuus rakentaa mainetta, mutta ei itsestään

Richard Wahlund luennoi Oxenstierna & Partners -viestintätoimiston 10-vuotisjuhlassa Tukholmassa syksyllä 2016.

Ajattele ennen kuin toimit. Kysy, tutki ja mittaa. Näin kannustaa professori Richard Wahlund yrityksiä vastuullisuuskysymyksissä. Hän on johtaa Tukholman kauppakorkeakoulun Talouden ja median psykologian keskusta ja luennoi elokuun lopulla Oxenstierna & Partners -viestintätoimiston 10-vuotisjuhlassa liike-elämän etiikasta ja riskeistä.

Lue lisää

Mitä laatu tarkoittaa viestinnässä?

Laadukas viestintä auttaa kohti tavoitteita

Tilaa ja vaadi laatua, rakenna mainetta. Kuva: Unsplash, André Robillard

Kärpänen keitossa tai halkeama ämpärin pohjassa on reklamaation paikka. Tuotteiden laatua tarkkaillaan tehtailla. Sitä määrittävät tietyt standardit ja vaatimukset. Tuote vastaa tiettyyn tarpeeseen – pensasleikkurilla on voitava leikata pensaita. Leikkuri, joka ei leikkaa, todennäköisesti palautetaan.

Lue lisää

Minä ja muut ja hyväuskoisuus

Ihmiset luulevat, että muut ovat valtavan alttiita viestinnälle, mainonnalle, tiedottamiselle, markkinoinnille ja propagandalle. Toisaalta he kuitenkin ovat vakuuttuneita, ettei markkinointi vaikuta heihin itseensä, eivätkä he itse muuta mielipidettään tuosta vaan jonkun yksittäisen viestin perusteella.

Lue lisää

Miksi tökerökin propaganda toimii?

Sodan jälkeen amerikkalaiset viestinnän ja psykologian tutkijat pohtivat oliko sodan aikaisilla propagandaelokuvilla ollut mitään vaikutusta. Sen selvittämiseksi järjestettiin koe, jossa ihmisille näytettiin propagandafilmejä. Kun koehenkilöiltä kysyttiin mielipiteitä pari päivää filmin jälkeen, niin vaikutusta ei näkynyt tai se oli jopa päinvastainen kuin filmin tekijät olivat tarkoittaneet. Ihmiset pitivät filmejä tökeröinä ja ymmärsivät hyvin, että filmeillä koetettiin vaikuttaa heidän mielipiteisiinsä.

Kyselytutkimus kuitenkin toistettiin yhdeksän viikon päästä. Yllättäen tulos olikin...

Lue lisää

Blogi on oivalluksen paikka

Oivallus ei tule esiin pakolla. Istu alas ja katso tuttua asiaa eri näkökulmasta.

Kaikki blogiin tarvittava on jo olemassa

Blogin aiheen keksiminen ei ole aina helppoa. Arvaatteko mitä minä, viestinnän ammattilainen, olen tässä kesälomalta palattuani miettinyt? Niinpä. Aihetta blogiin. Tässä mietinnän tuloksia blogin muodossa.

Lue lisää

Johtajia riittää, mutta tekijöistä on pula

Eräs entinen esimieheni sanoi aikoinaan itseironisesti, että johtajia löytyy kyllä, mutta tekijöistä on aina pula. Kyse oli melko työläästä projektista, jonka tekemistä kukaan ei olisi halunnut kontolleen entisten töiden lisäksi. Sen sijaan johtajalla joka etsi projektille tekijää, ei ollut mitään ongelmaa projektin kanssa. Hän kyllä ehtisi johtaa useampaakin tällaista projektia, kun joku vaan tekisi ne.

Lue lisää

Kannattaako yrityksen puhua aina totta?

Vanha viestintäalan vitsi neuvoo, että kannattaa kertoa totuus, jos mikään muu ei auta. Neuvossa on perää, mutta vielä helpommalla pääsee, jos kertoo totuuden heti aluksi.

James M. Kounesin ja Barry Z. Posnerin kirjassa “Rohkaiseva johtaja. Miten esimies palkitsee ja antaa tunnustusta” on valaiseva esimerkki totuuden kertomisen voimasta.

Kirjan esimerkissä tutkimuskohteena on joukko sotilaita. Sotilaat jaettiin neljään ryhmään. Kaikki ryhmät olivat täysin identtisiä ja ne olivat käyneet aiemmin läpi saman koulutuksen. Jokaisella ryhmällä oli edessään sama 20 kilometrin marssi.

Lue lisää
1 2 3

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki