Vaikuttajamarkkinointi on ollut asiakkaamme Fitbitin markkinointiviestintästrategian ytimessä jo vuosia. Haastajana Suomen vahvasti kilpaillulle markkinalle vuonna 2013 saapunut terveysteknologian pioneeri valitsi sen nopeasti tärkeimmäksi keinoksi kasvattaa maailmanlaajuista, kymmenien miljoonien sitoutuneiden käyttäjien yhteisöään. Aitoihin käyttäjäkokemuksiin ja kokemuksien jakamiseen perustuvalla näkyvyydellä on ollut suuri merkitys myös ansaitun näkyvyyden kannalta.
LinkedIn on yksi Suomen käytetyimmistä sosiaalisen median kanavista: suomalaiskäyttäjien määrä LinkedInissä on ylittänyt miljoonan, organisaatioista LinkedIniä käyttää yli 80 % ja B2B-organisaatioista jopa yli 90 %*.
Vuosi 2020 muutti maailmaa monella tapaa ja ihmisten arvotkin näyttävät asettuneen hieman uuteen asentoon. Meitä viestijöitä ilahduttaa se, että aktiivinen, avoin ja luotettava viestintä osoitti vuonna 2020 todella merkityksensä.
Aloitin Meditan viestintäkonsulttina syyskuun lopussa. Nyt lienee oikea hetki avata, kuka olen ja miksi päädyin uuden työpöydän ääreen.
Tein pitkään YouTube-kampanjoita, joissa kohdistin mainonnan esimerkiksi aiheen, avainsanojen tai AdWordsin ehdottamien mielenkiinnonkohteiden mukaan. Kuten jokainen Google AdWords -mainontaa tehnyt tietää, niin Googlen tarjoamat valmiit kategoriat ovat usein aivan liian väljiä tai sitten ne kohdistuvat suomalaisesta näkökulmasta johonkin kummalliseen niche-alaan. Järkevien kohderyhmien rakentaminen varsinkin b-to-b -mainonnassa on ollut hankalaa.
Markkinointi-ihmisten kuulee usein manaavan sitä, että joku kilpailija saa kohtuuttomasti julkisuutta – toisin kuin oma firma. Kilpailijan saama julkisuus ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan kilpailija todennäköisesti hoitaa viestintänsä paremmin. Jos näkyvyys esimerkiksi oman alan lehdissä tai somessa kiinnostaa, se onnistuu kyllä, mutta vaatii osaamista, suunnittelua ja työtä.