Vastuullisuusviestintä kertoo organisaation arjen vastuullisuusteoista. Niitä ovat mm. materiaalien kierrätyksen tehostaminen, energiansäästöön liittyvät toimet tai vaikkapa työergonomian parantaminen. Usein sanotaan, että johdon sitoutuminen on vastuullisuuden toteutumisen keskeinen edellytys. Tutkimuksissa* on havaittu, että työntekijöiden osallistuminen yritysvastuun suunnitteluun, toteuttamiseen ja viestintään ovat hyvin keskeisiä onnistumisen edellytyksiä.
Alkusyksyn aikana selvisi, että maailman on elettävä koronaepidemian aiheuttamien epävarmuuksien kanssa kenties vuoden 2021 jälkipuolelle saakka. Worldcom PR Groupin elokuun luottamusindeksi kertoo luottamuksen hyvin hitaasta kohenemisesta ja mukailee heinäkuisen indeksin tuloksia.
Yleinen luottamus on noussut vain hivenen, noin 0,1 prosenttia. Johtajat keskittyvät nyt asioihin, joilla varmistetaan selviäminen vaikeasta ajanjaksosta. Luottamus on hienoisessa nousussa vain neljässä maassa, Ruotsissa, Brasiliassa, Venäjällä ja Romaniassa. Suomessa sitä vastoin johtajien yleinen luottamus on...
Medita julkaisee pian uuden digitaalisen itsearviointityökalun, jonka avulla vastaajat voivat tarkastella organisaatioidensa vastuullisuusviestinnän tilaa ja kehittämiskohteita.
Koronavirusepidemia on korostanut median merkitystä luotettavana tiedonlähteenä, kertoo itsenäisten viestintä- ja markkinointitoimistojen kansainvälisen Worldcom PR Groupin julkaisema Worldcom Confidence Index.
Yritysjohdon huolenaiheita ja kiinnostuksen kohteita tekoälyn avulla verkkolähteistä seuraava raportti julkaistaan nyt joka kuukausi. Jopa 54 000 yritysjohtajan tuottamia nettisisältöjä analysoiva tutkimus tarjoaa ainutlaatuisen näköalan päätöksentekoon vaikuttaviin ajankohtaisiin teemoihin.
Koronaviruskriisi leimaa huhtikuussa 2020 kerätyn aineiston tuloksia. Erityisesti...
Maailma on pyristellyt koronakriisin otteessa kevään ajan ja monet yritykset ovat joutuneet historiansa kovimpaan koitokseen globaalin epävarmuuden kynsissä. Poikkeusolot voivat olla yritykselle myös mahdollisuus osoittaa joustavuutta ja muutoskykyä muuttuvissa olosuhteissa. On todennäköistä, että kriisi muuttaa ihmisten arvomaailmaa ja käsityksiä merkityksellisyydestä pysyvästi. Mikä on vastuullisuuden merkitys uudessa epävarmassa ja muuttuvassa maailmassa?
Worldcom PR Groupin viime vuoden TOP 10 -viestintäsuositukset näyttävät ihan yhtä tuoreilta tänäkin vuonna. Henkilöstö, arvot, kuunteleminen, merkityksellisyys, luottamus, läpinäkyvyys, varautuminen, tietosuoja...nämä kaikki puhuttivat vuoden 2019 aikana ja niiden ympäriltä nousee varmasti vuonna 2020 monta vahvaa ja tärkeää puheenaihetta keskusteluihin.
Markkinointi-ihmisten kuulee usein manaavan sitä, että joku kilpailija saa kohtuuttomasti julkisuutta – toisin kuin oma firma. Kilpailijan saama julkisuus ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan kilpailija todennäköisesti hoitaa viestintänsä paremmin. Jos näkyvyys esimerkiksi oman alan lehdissä tai somessa kiinnostaa, se onnistuu kyllä, mutta vaatii osaamista, suunnittelua ja työtä.
Ensimmäinen viikko markkinointi- ja viestintäpäällikkönä uudessa organisaatiossa. Intoa, inspiraatiota ja halu saada homma joustavasti haltuun. Tarkkojen, mitttaroitavien, saavutettavissa olevien, realististen ja aikataulutettujen tavoitteiden asettamista varten tarvitaan mahdollisimman nopeasti tilannekuva viestinnän ja markkinoinnin nykytilasta. Mitkä osa-alueet ovat hyvin hanskassa, missä on kehitettävää?
Viestinnän johtaminen tavoitteellisesti edellyttää sekä sen laadun että määrän mittaamista. Sisäisen ja ulkoisen viestinnän ja markkinoinnin yhteinen vastuualue on iso ja haastava hallittava, mutta liiketoiminnassa yhä ratkaisevammassa roolissa. Sen johtaminen ja kehittäminen vaativat priorisointia, jonka tulee perustua rehelliseen lähtötilanteen arvioon.
Yrityksen viestintä on laaja kokonaisuus asioita, jotka hyvin hoidettuina mahdollistavat menestyksen. Viestinnän ja markkinoinnin tehtävä on huolehtia, että olennaiset viestit tavoittavat oikeat henkilöt ja tulevat ymmärretyiksi eri sidosryhmissä, oli kyse sitten asiakkaista, henkilöstöstä, kumppaneista tai vaikka sijoittajista.
Brändin ja yrityksen maineen kehittäminen on tietoisia tekoja ja toimintaa, joiden taustalla on strategia ja suunnitelma sekä hyvä toimintaympäristön ja tilannekuvan tuntemus. Viestinnän mittaaminen varmistaa suunnitelman toteutumisen – tai tarkistamisen.