Vastuullisuusviestintä kertoo organisaation arjen vastuullisuusteoista. Niitä ovat mm. materiaalien kierrätyksen tehostaminen, energiansäästöön liittyvät toimet tai vaikkapa työergonomian parantaminen. Usein sanotaan, että johdon sitoutuminen on vastuullisuuden toteutumisen keskeinen edellytys. Tutkimuksissa* on havaittu, että työntekijöiden osallistuminen yritysvastuun suunnitteluun, toteuttamiseen ja viestintään ovat hyvin keskeisiä onnistumisen edellytyksiä.
Medita julkaisee pian uuden digitaalisen itsearviointityökalun, jonka avulla vastaajat voivat tarkastella organisaatioidensa vastuullisuusviestinnän tilaa ja kehittämiskohteita.
Maailma on pyristellyt koronakriisin otteessa kevään ajan ja monet yritykset ovat joutuneet historiansa kovimpaan koitokseen globaalin epävarmuuden kynsissä. Poikkeusolot voivat olla yritykselle myös mahdollisuus osoittaa joustavuutta ja muutoskykyä muuttuvissa olosuhteissa. On todennäköistä, että kriisi muuttaa ihmisten arvomaailmaa ja käsityksiä merkityksellisyydestä pysyvästi. Mikä on vastuullisuuden merkitys uudessa epävarmassa ja muuttuvassa maailmassa?
Viestinnän etiikasta tai viestijöiden ja lobbareiden maineesta ei ole aikoihin puhuttu yhtä paljon kuin nyt – eikä vain Suomessa. Auktoriteettien kyseenalaistaminen ja vertais- ja vaikuttajaviestinnän merkityksen kasvu haastavat ammattiviestijöitä yhtä lailla meillä kuin maailmalla.
Helsinki Declaration esiteltiin kansainvälisille PR- ja viestintävaikuttajille ICCO Global Summit 2017 -tapahtumassa Finlandiatalossa lokakuun alussa. Esillä oli myös Australian kansallinen eettinen koodisto. Kuva: Tuija Soikkeli.
Luottamus on vaikuttajamarkkinoinnin ja -viestinnän avainasia. Coxit-toimiston Magnus Brøyn Oslostasekä Oxenstierna & Partnersin Charlotte Becker ja Björn Mogensen Tukholmasta pohtivat viestintätoimialan tulevaisuutta Worlcom Public Relations Group EMEA-ryhmän kokouksessa Helsingissä.
”Elämme Pohjoismaissa jo uutta aikaa. Vaikuttajamarkkinointi on tärkeä osa markkinointia, ja se tulee vahvistumaan. Meillä on jo bloggareita, joilla on enemmän seuraajia kuin medioilla”, toteaa senior advisor Björn Mogensen tukholmalaisesta Oxenstierna & Partners -viestintätoimistosta.
Mediaympäristön muutos on pakottanut monet viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevät tarkastelemaan pelisääntöjä yhteisellä kentällä, jotta siitä ei tulisi yhtä petollisten peilisalien labyrinttia. Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n viestintäpalveluja tarjoavien toimistojen eettiset periaatteet on vastikään päivitetty. Omat linjauksensa ovat viime aikoina julkistaneet myös viestintäammattilaisten järjestö ProCom 2015 ja vaikuttajamarkkinoinnin yhteisö PING Helsinki 2016.