Laadukas viestintä auttaa kohti tavoitteita

Laadun tunnistaa, laatu vaikuttaa ja vakuuttaa.
Tilaa ja vaadi laatua, rakenna mainetta. Kuva: Unsplash, André Robillard

Kärpänen keitossa tai halkeama ämpärin pohjassa on reklamaation paikka. Tuotteiden laatua tarkkaillaan tehtailla. Sitä määrittävät tietyt standardit ja vaatimukset. Tuote vastaa tiettyyn tarpeeseen – pensasleikkurilla on voitava leikata pensaita. Leikkuri, joka ei leikkaa, todennäköisesti palautetaan.

Viestinnässä ja markkinoinnissa laatu on avainasemassa, vaikka vain harvoin se on käsinkosketeltavan konkreettista. Standardeista ei ole apua, kun vahvaa välinettä käytetään kussakin yrityksessä eri tavoitteiden saavuttamiseksi. Kyseessä on soppa, jonka resepti on erilainen joka keittiössä.

Laadukas viestintä auttaa kohti tavoitteita. Se on harkittua, toimintaympäristön tunnistavaa ja perustuu huolella pohdittuihin ajantasaisiin yrityksen omiin linjauksiin. Ydin- ja avainviestien toteutuminen käytännössä viestinnän ja markkinoinnin eri toimissa on laadun ja onnistumisen edellytys.

Tunnistatko laadun strategisella tasolla?

Viestinnän laatu tulee tunnistaa, erityisesti sen hankinnan ja hyväksymisen hetkellä. Kehnosti toteutettu, ontuvasti argumentoiva, strategisesti väärä tai jopa valheellinen viestintä on organisaatiolle haitallista. Vääränväriseksi tapetoidun olohuoneen seinän voi korjata uudella tapetoinnilla. Harkisematon tiedote tai tökerö postaus ei pysy lukkojen takana.

Viestinnän ja markkinoinnin laadukkaan työn jäljen tunnistaa moni. Esimerkkeinä siitä vaikkapa selkeys ja ymmärrettävyys, sisältöjen kiinnostavuus ja puhuttelevuus, hyvä brändimielikuva ja visuaalinen ilme, viestien aitous ja näkyvyys. Työn tehokas toteutus taas näkyy kustannuksissa ja vaikkapa aineiston hyödynnettävyydessä. Jos työn laatu on heikkoa, vaihda sen tekijää tai aseta kriteerit kohdilleen.

Strategisen laadun tunnistaminen menee pintaa syvemmälle, suunnittelun tasolle. Se edellyttää yrityksen toiminnan ja tavoitteiden ymmärtämistä, toimintaympäristön ja käytössä olevien työkalujen tuntemusta. Miksi juuri tietyt viestit ja toimet otetaan käyttöön? Mihin niillä tähdätään? Näitä voi olla haastavaa, jopa mahdotonta, nähdä yrityksen ulkopuolelta ja ilman luotettavaa viestinnän asiantuntemusta.

Jos laatu puuttuu strategisella tasolla, mennään metsään ennemmin tai myöhemmin. Vähintäänkin ulottuvilla olevia mahdollisuuksia jää käyttämättä. Pohja vuotaa.

Vaatimustasolla on väliä

Laadukas viestintä ja markkinointi tuovat tuloksia. Strateginen viestintä on pitkäjänteistä, suunnitelmallista, monipuolista ja jatkuvaa työtä, jonka vaatimustasolla on väliä. Viestinnälle kannattaa asettaa tavoitteita ja mitata niitä. Näin tiedetään, onko se toimivaa.

Viestintää ja markkinointia kuuluu suunnitella rinnakkain yrityksen strategiatyön kanssa. Pidetään huoli, että sopan resepti toimii ja sopii kuhunkin kattaukseen. Ja että siinä ei ole kärpäsiä.

Reetta Mikkola

Kirjoittanut: Reetta Mikkola
Julkaistu: 17.06.2016
Avainsanat: avainviestit, viestintä

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki