Joulukuussa maailman yritysjohtajia puhuttivat erityisesti tasa-arvoasiat. Aihe oli myös suomalaisten yritysjohtajien huulilla, mutta Pohjolassa kestävä liiketoiminta ja tekoäly ajavat tasa-arvon ohi keskustelunaiheena.
Mitä on viestintätoimiston vastuullisuus ja kestävä liiketoiminta? Selvitimme sitä Ecorealin vastuullisuusasiantuntija Lotta Kauppisen kanssa kuluneen syksyn aikana. Aloitimme järjestelmällisen vastuullisuustyön pistämällä ensin itsemme likoon ja laatimalla koko tiimin voimin Meditan oman vastuullisuusohjelman vuosille 2022–2023.
Vastuullisuus on tullut jäädäkseen. Se ei ole muoti-ilmiö, jolla voi ratsastaa markkinoinnissa, vaan aitoja tekoja, jotka kasvattavat sidosryhmien luottamusta. Siitä on tullut yhä keskeisempi osa yritysten kaikkea toimintaa: johtamista, liiketoimintaa, arvonmääritystä ja henkilöstöpolitiikkaa. Siitä on tullut myös rekrytointivaltti. Yhä useammin työntekijät valitsevat työpaikakseen yrityksen, jossa kokevat toiminnan olevan vastuullista, eettistä ja kestävää, ja toteuttavan työntekijän omia arvoja.
Lähitulevaisuudessa yrityksiin kohdistuvat vastuullisuusvaatimukset kasvavat. Lainsäädännön kehittyessä ja mahdollisen regulaation lisääntyessä kannattaa ihmisoikeusvastuun ja -viestinnän kehittäminen aloittaa mahdollisimman pian, muistuttaa KTT Maria Pecoraro Meditan vieraskynä-blogissaan.
Sidosryhmien odotukset elävät ajassa. Ympäristönsuojelua suosiva asenneilmapiiri vaikuttaa vahvistuneen pandemiakokemuksen seurauksena. Päästöjen vähentämisestä on muodostunut rahan liikkeitä ohjaava muutosajuri.