Yksi viime vuosien edelleen vahvistuva megatrendi on vastuullisuus, joka läpileikkaa teemana yhä vahvemmin koko yhteiskuntaa ja organisaatioita. Monissa yrityksissä vastuullisuus nähdään tärkeänä osana toimintaa ja jopa koko toiminnan selkärankana, mutta siitä viestiminen kaikille sidosryhmille henkilöstöstä yhteistyökumppaneihin on usein haastavaa. Mistä lähteä liikkeelle, entä mikä jo toimii, missä olisi kehitettävää?
Asiakaslähtöisessä sisältömarkkinoinnissa korostuu kohdentamisen tärkeys. Varmistetaan, että verkkosivuston sisältö tavoittaa oikeat vastaanottajat ja onnistutaan tarjoamaan laadukasta kohdeyleisöä aidosti palvelevaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnin kulmakivenä ja strategisena työkaluna toimii content audit, sisältökatselmus.
Joulukuussa maailman yritysjohtajia puhuttivat erityisesti tasa-arvoasiat. Aihe oli myös suomalaisten yritysjohtajien huulilla, mutta Pohjolassa kestävä liiketoiminta ja tekoäly ajavat tasa-arvon ohi keskustelunaiheena.
Tiedeviestintä on viestinnän erikoisala, joka keskittyy viestimään tieteestä ja uusista tutkimustuloksista yleistajuisesti. Pitääkö siis olla tutkija, jotta tarvitsee tiedeviestinnän taitoja? Ei välttämättä.
LinkedIn on yksi Suomen käytetyimmistä sosiaalisen median kanavista: suomalaiskäyttäjien määrä LinkedInissä on ylittänyt miljoonan, organisaatioista LinkedIniä käyttää yli 80 % ja B2B-organisaatioista jopa yli 90 %*.
Monessa yrityksessä ja organisaatiossa pohditaan, miten tiedote päätyy uutiseksi eli miten tiedotusvälineet valitsevat aiheitaan. Miksi jokin tiedote saa julkisuutta ja toinen ei, vaikka asia tuntuu tärkeältä tiedotteen lähettäjästä?
Vastuullisuusviestintä kertoo organisaation arjen vastuullisuusteoista. Niitä ovat mm. materiaalien kierrätyksen tehostaminen, energiansäästöön liittyvät toimet tai vaikkapa työergonomian parantaminen. Usein sanotaan, että johdon sitoutuminen on vastuullisuuden toteutumisen keskeinen edellytys. Tutkimuksissa* on havaittu, että työntekijöiden osallistuminen yritysvastuun suunnitteluun, toteuttamiseen ja viestintään ovat hyvin keskeisiä onnistumisen edellytyksiä.
Medita julkaisee pian uuden digitaalisen itsearviointityökalun, jonka avulla vastaajat voivat tarkastella organisaatioidensa vastuullisuusviestinnän tilaa ja kehittämiskohteita.
Maailma on pyristellyt koronakriisin otteessa kevään ajan ja monet yritykset ovat joutuneet historiansa kovimpaan koitokseen globaalin epävarmuuden kynsissä. Poikkeusolot voivat olla yritykselle myös mahdollisuus osoittaa joustavuutta ja muutoskykyä muuttuvissa olosuhteissa. On todennäköistä, että kriisi muuttaa ihmisten arvomaailmaa ja käsityksiä merkityksellisyydestä pysyvästi. Mikä on vastuullisuuden merkitys uudessa epävarmassa ja muuttuvassa maailmassa?
Worldcom PR Groupin viime vuoden TOP 10 -viestintäsuositukset näyttävät ihan yhtä tuoreilta tänäkin vuonna. Henkilöstö, arvot, kuunteleminen, merkityksellisyys, luottamus, läpinäkyvyys, varautuminen, tietosuoja...nämä kaikki puhuttivat vuoden 2019 aikana ja niiden ympäriltä nousee varmasti vuonna 2020 monta vahvaa ja tärkeää puheenaihetta keskusteluihin.