Vaikuttajamarkkinointi on ollut asiakkaamme Fitbitin markkinointiviestintästrategian ytimessä jo vuosia. Haastajana Suomen vahvasti kilpaillulle markkinalle vuonna 2013 saapunut terveysteknologian pioneeri valitsi sen nopeasti tärkeimmäksi keinoksi kasvattaa maailmanlaajuista, kymmenien miljoonien sitoutuneiden käyttäjien yhteisöään. Aitoihin käyttäjäkokemuksiin ja kokemuksien jakamiseen perustuvalla näkyvyydellä on ollut suuri merkitys myös ansaitun näkyvyyden kannalta.
Pelisääntöjen tuntemus voi ratkaista vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuuden.
Vaikuttajamarkkinointi on kiinnostavassa kehitysvaiheessa. Samalla kun osa tubettajista ja bloggareista toimii yhä ammattimaisemmin ja kehittää osaamistaan monialaisesti, osa kokeilee kaupallista yhteistyötä kevyemmin eväin.
Luottamus on vaikuttajamarkkinoinnin ja -viestinnän avainasia. Coxit-toimiston Magnus Brøyn Oslostasekä Oxenstierna & Partnersin Charlotte Becker ja Björn Mogensen Tukholmasta pohtivat viestintätoimialan tulevaisuutta Worlcom Public Relations Group EMEA-ryhmän kokouksessa Helsingissä.
”Elämme Pohjoismaissa jo uutta aikaa. Vaikuttajamarkkinointi on tärkeä osa markkinointia, ja se tulee vahvistumaan. Meillä on jo bloggareita, joilla on enemmän seuraajia kuin medioilla”, toteaa senior advisor Björn Mogensen tukholmalaisesta Oxenstierna & Partners -viestintätoimistosta.
Kun parikymppinen Maija ostaa huulipunan tai hiusvärin, mistä hän tietää, millaisen valitsee? Seuraako hän mainoksia vai kuuleeko kavereilta? Varmasti näitäkin, mutta yhä useammin hän lukee tuotteista itseään kiinnostavasta blogista ja ostaa tuotteen, jota hänen ihailemansa bloggaaja on myös kokeillut. Suomalaiset seuraavat ahkerasti blogeja, ja erityisesti nuoret naiset hakevat niistä ideoita ja inspiraatiota. Blogeihin ja niiden suosituksiin luotetaan melko hyvin ja niiden perusteella tehdään ostopäätöksiä tai jätetään tuotteita ostamatta.