Kun parikymppinen Maija ostaa huulipunan tai hiusvärin, mistä hän tietää, millaisen valitsee? Seuraako hän mainoksia vai kuuleeko kavereilta? Varmasti näitäkin, mutta yhä useammin hän lukee tuotteista itseään kiinnostavasta blogista ja ostaa tuotteen, jota hänen ihailemansa bloggaaja on myös kokeillut. Suomalaiset seuraavat ahkerasti blogeja, ja erityisesti nuoret naiset hakevat niistä ideoita ja inspiraatiota. Blogeihin ja niiden suosituksiin luotetaan melko hyvin ja niiden perusteella tehdään ostopäätöksiä tai jätetään tuotteita ostamatta.
Yli 600 vaikuttajamarkkinoinnin osaajaa ja ostajaa kokoontui huhtikuussa PING Helsinki -tapahtumaan.
Näitä ostosuosituksia tarjotaan meille paljon. Kaupallinen yhteistyö lisääntyy, blogien ja vlogien määrä kasvaa, seuraajia on yhä enemmän. Vaikuttajamarkkinoinnin nimike ja toimiala ovat käytännössä syntyneet muutaman vuoden sisällä, ainakin puhutaan blogeista, vlogeista ja nyt jo virtuaalisista sisällöistä. Yhteistyösopimuksilla on suuri merkitys niin sisällöntuottajille julkaisukanavina ja ansion lähteenä kuin mainostajille tuotteiden esiin saamisessa, samoin vaikuttavuudesta saatavalla tiedolla.
Suomessakin suostuimmilla bloggaajilla ja tubettajilla on kymmenien tuhansien seuraajien joukko, maailmalla jo miljoonia. Jos nuorista naisista yli 40 prosenttia sanoo, että blogeilla on vaikutusta vaikkapa heidän ostopäätöksiinsä, vaikutus on valtava. Eräs suosittu bloggaja on sanonut, että kun hän mainitsee tuotteen blogissaan, tuote yleensä loppuu kaupasta. No, se on varmaankin harvinaista, mutta kuvaa sitä, että vaikuttamismahdollisuuksia on, ja kaupallinen yhteistyö voi olla kannattavaa.
Vaikuttavuuden lisääntyessä kasvaa myös vastuu. Mitä nuoremmista vastaanottajista on kyse, sitä suurempi on niin sisältöjen tuottajien kuin mainostajienkin vastuu. PING Helsingin ja Dagmarin tuore tutkimus osoittaa, että juuri nuoret ovat vaikutteille alttiita ja tekevät paljon ostopäätöksiä seuraamiensa blogien perusteella. Siksi avoimuus, luotettavuus ja eettisyys ovat olennisia yhteistyön peruskiviä.
Seuraajilla on oikeus tietää, jos bloggaajalla tai tubettajalla on yhteistyösopimus mainostajan kanssa. Tämä koskee niin suosikkilistojen kärjessä olevia muoti- ruoka- ja matkabloggaajia kuin kaikkia muitakin sisältöjen tuottajia. Uskottavuuden ja avoimuuden vaatimus kasvaa ja sen merkitystä on tärkeää korostaa koko ajan laajenevassa sisällöntuottajien yhteisössä sekä sisältöjä ostavien mainostajien keskuudessa.
Yli 600 vaikuttajamarkkinoinnin osaajaa ja ostajaa kokoontui perjantaina PING Helsinki Business Festivaaliin. PING Helsinki on toimialan osaajia yhdistävä yritys ja tapahtuma, jossa myös eettinen ja avoin toiminta on vahvasti esillä. Eettiseen suuntaan toimintaa ohjaa myös PING Ethics -koodisto, jonka jokainen sisältöjen tuottaja voi ottaa käyttöön. Tavoitteena on mahdollisimman suuri avoimuus ja kaupallisen yhteistyön näkyminen selkeästi.
Vaikuttajaviestinnän, muun muassa lobbauksen avoimuudesta on keskusteltu viime vuosina paljon ja myös MTL on luonut viestintätoimistoille omat eettiset periaatteensa. Vaikuttajamarkkinointi on nopeasti kehittyvä, uusi toimiala, jolla moni toimii yksin. Usein yritysmäinen toiminta alkaa vaikkapa harrastuksesta ja laajenee vähitellen. Alan yhteinen ohjeistus ja tuki on tarpeen, jotta yhteistyö sisältöjen ostajien kanssa kehittyy kiinnostavaksi ja yleisöä palvelevaksi kokonaisuudeksi. Yksi PING-tapahtuman pääesiintyjistä, amerikkalainen Ann Hanley korosti, että sisältöjen täytyy olla uskottavia ja koskettavia. Hän myös muistutti, että empaattisuuden tarve kasvaa ja se toimii vain silloin, kun se koetaan aidoksi.
Marja Keränen
Tekijä on tehnyt yhteistyötä PING Helsingin kanssa.
Lue myös MTL:n eettiset periaatteet viestintätoimistoille rakentavat luottamusta