Teanesitys

Vaikuttajamarkkinointi on ollut asiakkaamme Fitbitin markkinointiviestintästrategian ytimessä jo vuosia. Haastajana Suomen vahvasti kilpaillulle markkinalle vuonna 2013 saapunut terveysteknologian pioneeri valitsi sen nopeasti tärkeimmäksi keinoksi kasvattaa maailmanlaajuista, kymmenien miljoonien sitoutuneiden käyttäjien yhteisöään. Aitoihin käyttäjäkokemuksiin ja kokemuksien jakamiseen perustuvalla näkyvyydellä on ollut suuri merkitys myös ansaitun näkyvyyden kannalta.

Aitous, eettisyys ja pitkäaikaiset suhteet

Fitbitin vaikuttajamarkkinointia rakennetaan kolmelle kulmakivelle: aitous, eettisyys ja pitkäaikaiset suhteet. Kun yhteistyö perustuu siihen, että vaikuttaja haluaa aidosti käyttää tuotetta osana omaa elämäänsä ja arkipäiväänsä, siitä tulee luonnollista ja läpinäkyvää. Parhaassa tapauksessa hän on käyttänyt Fitbitiä jo aiemmin ja käyttäisi sitä joka tapauksessa. Kun yhteistyö jatkuu vuosia, vahvistuu myös luottamus, mikä luo arvoa kaikille – vaikuttajalle itselleen, hänen yleisölleen ja Fitbitille. Silloin yhteistyö ei ole vain nimiä paperilla tai tuote ranteessa, vaan aitoa suhdetoimintaa, jota molemmat osapuolet kehittävät yhdessä. 

Yhteistyö rakennetaan luottamukselle

Suomessa Fitbitin vaikuttajamarkkinointi lähti luontevasti käyntiin sosiaalisen median kautta. Vaikuttajan omimpana ympäristönä some on edelleen ohittamaton. Kun löydämme Fitbitille tärkeistä hyvinvointi- ja kuntoiluaiheista keskustelevia henkilöitä, voimme tiedustella heidän kiinnostustaan kokeilla älykelloa tai aktiivisuusranneketta ja jakaa siitä omia kokemuksiaan. Tuoteyhteistyö on helppo ja nopea tapa tutustua yhteistyökumppaniin paremmin. Luottamuksen vahvistuessa keskustelu voi johtaa ehdotukseen laajemmasta yhteistyöstä. Usein vaikuttajalla on myös kokemusta erilaisista yhteistöistä ja hän voi itse tarjota ideoita, joita haluaisi Fitbitin kanssa toteuttaa.

Tärkeintä ei ole määrä vaan laatu

Tärkeintä ei ole, onko seuraajia tuhansia vai 100 000, vaan keitä he ovat. Mikä heitä kiinnostaa ja millainen heidän suhteensa on vaikuttajaan? Voiko häneen samaistua, herättääkö hän luottamusta, onko hän avoin, luonnollinen ja helposti lähestyttävä?

Aitajuoksija Noora Toivo kiinnitti alunperin Fitbitin huomion tuomalla rohkeasti esiin teemoja naisurheilijoiden ulkonäköpaineista. Urheilukellon testaaminen ja blogin kirjoittaminen siitä saaduista kokemuksista urheilijan näkökulmalla johti lopulta siihen, että Noorasta tuli Fitbitin ensimmäinen brändilähettiläs Suomessa. Tiivis kumppanuus olisi jatkunut varmasti vuosia, mutta Noora otti vastaan ansiotyön, johon kaupallinen kumppanuus ei enää sopinut. 

Yhdessä ehdittiin kuitenkin toteuttaa inspiroiva ja muihinkin maihin lokalisoitavissa oleva unelmaprojekti: Fitbit Finland Training Team. Avoimella haulla valitun treeniryhmän osallistujat saivat ryhmän valmentajana toimineelta Nooralta lähtötason analyysin, henkilökohtaisen treeniohjelman ja Fitbitiltä aktiivirannekkeen, jolla seurata asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Samalla he saivat myös ryhmän tuen. Treeniryhmän etenemistä seurattiin Fitbitin somekanavilla, ja Nooran tätä varten tuottamia treenivideoita käytiin katsomassa jopa kymmeniätuhansia kertoja. 

Training Teamin oppeja ja oivalluksia voidaan hyödyntää jatkossakin. Ehkä ensi kerralla  viedään kokemus uudelle tasolle niin valmentajalle, osallistujille, yleisölle kuin projektikoordinaattorillekin. 

Katso ja kuuntele: Yhteistyö somevaikuttajan kanssa 

Yhteistyömahdollisuudet ovat rajattomat

Vaihtoehtoja yhteistyön muodoiksi kannattaa lähteä rakentamaan ennakkoluulottomasti, yhdessä vaikuttajan kanssa ideoiden. Parhaat oivallukset ja tulokset ovat syntyneet työpajoissa ja tapaamisissa, joissa ideat ovat saaneet lentää vapaasti ilman etukäteen asetettuja rajoitteita. Hurjimmissa visioissa voivat piillä ne parhaat kipinät, jotka synnyttävät jopa jotain ihan muuta kuin alunperin suunniteltiin. 

“Ehdottakaa rohkeasti, ajatelkaa isosti”, kannusti Fitbitin Pohjoismaiden markkinointia johtava Lina Kjällström, kun Fitbit Finland Training Team alkoi kasvaa ideasta projektiksi. Se on hyvä ohjenuora mihin tahansa.

Tapahtumat, messut, tuotelanseerausten jälkeen järjestettävät unboxing-aamiaiset, virtuaaliset lanseeraustapahtumat, tuotearvonnat, blogit, sisällöntuotanto, videot, brändilähettiläät…Kosketuskohtia on rajattomasti ja niistä kannattaa poimia juuri ne, jotka tuntuvat omalle brändille ja yhteistyökumppaneille luontevimmilta. 

Fitbitin vaikuttajat ovat hyvin erilaisia ja käyttävät laitteita hyvinvointinsa ja terveytensä tukena monipuolisesti, juuri itselleen sopivalla tavalla. Kun he haluavat jakaa kokemuksiaan muille, he auttavat samalla omaa yleisöään löytämään suosikkiominaisuutensa ja saamaan vinkkejä laitteiden hyödyntämiseen. Joku seuraa askelia, toinen leposykettä, kolmas unen laatua, joku tekee opastettuja treenejä, maksaa ostoksia, kuuntelee musiikkia, haluaa lempeän omaan unirytmiin perustuvan herätyksen, seuraa nestetasapainoa tai osallistuu haasteisiin perheen tai kavereiden kanssa. Käyttäjäkokemus on aina yksilöllinen ja jaettuna se voi auttaa muita löytämään oman kokemuksensa.

Tea Lindroos

tea@medita.fi 

Yhteisö- ja somemanagereiden oma päivä, CMADFI-seminaari, järjestettiin tammikuussa jo 10. kerran ja ensimmäistä kertaa virtuaalitapahtumana. Tapahtumaan mahtui mukaan 700 ilmoittautunutta. Pitkään CMADissa mukana ollut Medita oli yksi maksuttoman koulutus- ja verkostoitumistapahtuman neljästä pääsponsorista.  



Kirjoittanut: Tea Lindroos
Julkaistu: 18.02.2021
Avainsanat: vaikuttajamarkkinointi, markkinointiviestintä, viestinnän eettiset periaatteet, kaupallinen yhteistyö, vaikuttajayhteistyö

Tilaa blogi

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki