Worldcom-Confidence-Index-2020-April1

Koronavirusepidemia on korostanut median merkitystä luotettavana tiedonlähteenä, kertoo itsenäisten viestintä- ja markkinointitoimistojen kansainvälisen Worldcom PR Groupin julkaisema Worldcom Confidence Index

Yritysjohdon huolenaiheita ja kiinnostuksen kohteita tekoälyn avulla verkkolähteistä seuraava raportti julkaistaan nyt joka kuukausi. Jopa 54 000 yritysjohtajan tuottamia nettisisältöjä analysoiva tutkimus tarjoaa ainutlaatuisen näköalan päätöksentekoon vaikuttaviin ajankohtaisiin teemoihin. 

Koronaviruskriisi leimaa huhtikuussa 2020 kerätyn aineiston tuloksia. Erityisesti kriiseihin liittyvät aiheet ovat olleet voimakkaassa nousussa kaikkialla maailmassa. 

Covid-19-pandemiaan liittyvät teemat ykkösenä

Media on noussut Worldcom Confidence Indexin viime vuoden kolmannelta sijaltaan johtajien suurimmaksi mielenkiinnon kohteeksi. Yritysjohdon luottamus median välittämää tietoa kohtaan on indeksin mukaan noussut jopa 5 % edellisvuoden lukemasta. 

Kevään aikana ylin johto on ollut erityisen kiinnostunutta hallitusten toimista sekä nopeista lainsäädännön muutoksista. Kiinnostus on noussut huimasti verrattuna aiempaan (1280%), mutta toisaalta johtajien luottamus hallitusten toimia kohtaan on romahtanut. Tämä näkyy erityisesti yhdysvaltalaisten yritysjohtajien keskuudessa.

Lisäksi globaalit kauppasopimukset ja tariffit ovat nousseet kiinnostavimpien aiheiden joukkoon. Indeksin mukaan johtajat empivät myös omaa kyvykkyyttään johtaa organisaatioitaan läpi koronaviruskriisin.

Vastuu työntekijöistä tärkeällä sijalla

Merkittävänä teemana huhtikuun aineistosta nousee myös henkilöstöön liittyvät aiheet, kuten työntekijöiden sitouttaminen, ammattitaidon parantaminen sekä jatkokoulutus. Nämä ovat olleet viiden kiinnostavimman aiheen joukossa johtajien keskusteluissa verkkoympäristössä. 

Seksuaalinen häirintä ja ympäristöasiat herättivät keskustelua

Kansainvälisesti runsaasti mediahuomiota saanut Harvey Weinsteinin oikeudenkäynti nosti seksuaaliseen häirintään liittyvät aiheet johtajien keskusteluihin (nousua 451 %). Indeksistä ilmenee, että luottamus seksuaaliseen häirintään liittyvien toimenpiteiden hoitamiseen oli verraten alhainen. 

Myös kestävään kehitykseen ja muovijätteen vähentämiseen liittyvät teemat ovat olleet nousussa kevään aikana. Analyysin perusteella voi enteillä näiden aiheiden nousevan entistä tärkeämmälle sijalle johtajien agendalla tasa-arvoisen organisaatiokulttuurin ja entistä ympäristöystävällisemmän liiketoiminnan kehittämisessä. 

Luottamusindeksi kertoo johtajista

Kevään tapahtumat ovat olleet monelle johtajalle ennen kokemattomia haasteita. Worldcomin Confidence Indexin mukaan yli 65-vuotiaat johtajat ovat nuorempia kollegoitaan luottavaisempia tulevaisuuden suhteen. Onkin todennäköistä, että he ovat pitkällä urallaan kohdanneet vaikeita aikoja nuorempia kollegoitaan enemmän, ja nähneet, kuinka kriiseistä lopulta selvitään. Indeksin mukaan pessimistisimpiä olivat vuosien 1960-1980 välissä syntyneet johtajat, joiden luottamus jäi kaikista alhaisimmaksi.  

Itsenäisten viestintä- ja markkinointitoimistojen Worldcom PR Groupin maailmanlaajuinen Worldcom Confidence Index  kertoo toimitusjohtajien ja markkinointijohtajien kiinnostuksenkohteista ja huolenaiheista. Aineisto koostuu yhdeksällä eri kielellä julkaistuista internetsisällöistä eri puolilta maailmaa. Tekoälyn avulla analysoidun aineiston tulokset julkistetaan joka kuukausi ilmestyvissä raporteissa. Medita kertoo globaalin raportin tuloksista suomeksi Worldcomin ainoana kumppanina Suomessa.  

Lue lisää Worldcomin tutkimuksista täältä.


Tunnistatko tärkeät sidosryhmäsi? Ovatko avainviestisi ajan tasalla?


Tee viestinnän  itsearviointi

 

Kirjoittanut: Maria Pecoraro
Julkaistu: 16.06.2020
Avainsanat: johtaminen, uutinen, kansainvälinen pr ja viestintä, viestintätrendit, Worldcom

Tilaa blogi

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki