X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Alkusyksyn aikana selvisi, että maailman on elettävä koronaepidemian aiheuttamien epävarmuuksien kanssa kenties vuoden 2021 jälkipuolelle saakka. Worldcom PR Groupin elokuun luottamusindeksi kertoo luottamuksen hyvin hitaasta kohenemisesta ja mukailee heinäkuisen indeksin tuloksia.

Yleinen luottamus on noussut vain hivenen, noin 0,1 prosenttia. Johtajat keskittyvät nyt asioihin, joilla varmistetaan selviäminen vaikeasta ajanjaksosta. Luottamus on hienoisessa nousussa vain neljässä maassa, Ruotsissa, Brasiliassa, Venäjällä ja Romaniassa. Suomessa sitä vastoin johtajien yleinen luottamus on laskenut 0,1%.

Digitaalisuus voittaa

Luottamusindeksi osoittaa, että erityisesti informaatioteknologia-alan johtajien luottamus on muiden alojen johtajia korkeammalla. Tekoälyn avulla analysoidun aineiston 31 maasta 12 maassa It-johtajat nousivat kaikkein luottavaisimpien johtajien joukkoon.

Koronavuosi on kiihdyttänyt digitalisaatiota, joten it-ratkaisuille on suurempi tarve kuin koskaan aiemmin. Myös yritykset, joilla on ollut valmiit tekniset ratkaisut ja käytännöt ajasta ja paikasta riippumattomaan työskentelyyn ovat selvinneet suhteellisen hyvin.

Energia-alan johtajien luottamus oli puolestaan vertailuista 11 toimialasta kaikkein alhaisin. Syy voi liittyä kasvaviin kestävän kehityksen ja vastuullisuuden vaateisiin. Uudet haasteet vaativat syvällistä ja kauaskantoista uudistumista.

Uudenlaiset työelämän taidot varmistettava kaikille

Kansainvälisesti tarkasteltuna työntekijöihin ja työnantajakuvaan liittyvät aiheet ovat edelleen hyvin korkealla johtajien agendalla. Seitsemästä korkeammalle nousseista aiheista jopa viisi liittyi työntekijöiden osaamiseen, kouluttamiseen ja sitouttamiseen. Johtajat uskovat työntekijöiden osaamisen olevan avain eteenpäin pääsemiseksi.

– Organisaatioiden elinvoimaisuuden varmistamiseksi on tärkeää huolehtia, että kaikilla työntekijöillä on tarvittavat taidot ja kyvyt toimia muuttuneessa maailmassa ja työelämässä. On myös selvää, että johtajilla on oltava selkeä strategia työntekijöiden, tiedotusvälineiden, kestävän kehityksen ja maineongelmien ratkaisemiseksi, jos he haluavat tulla vahvemmiksi, sanoo Worldcom Public Relations Groupin toimitusjohtaja Todd Lynch.

Itsenäisten viestintä- ja markkinointitoimistojen Worldcom PR Groupin maailmanlaajuinen Worldcom Confidence Index  kertoo toimitusjohtajien ja markkinointijohtajien kiinnostuksenkohteista ja huolenaiheista. Aineisto koostuu yhdeksällä eri kielellä julkaistuista internet-sisällöistä eri puolilta maailmaa. Tekoälyn avulla analysoidun aineiston tulokset julkistetaan joka kuukausi ilmestyvissä raporteissa. Medita kertoo globaalin raportin tuloksista suomeksi Worldcomin ainoana kumppanina Suomessa.  

Kirjoittanut: Maria Pecoraro
Kuva:  Alex Machado on Unsplash
Julkaistu: 13.10.2020

Sinua voisi kiinnostaa myös: