Päädymme usein keskustelemaan mittaamisen työkaluista emmekä todellisista tavoitteista, kirjoittavat Anders Sigsgaard-Rasmussen ja Henrik Fallesen Worldcom PR Groupin Kööpenhaminan toimistosta.
Monista harrastuksista voi saada hyviä vinkkejä työhön ja työntekoon. Tiinu Wuolio kirjoitti blogissamme aiemmin puolimaratoniin harjoittelustaan ja siitä ammentamistaan vinkeistä työelämään.
Viestinnän johtaminen tavoitteellisesti edellyttää sekä sen laadun että määrän mittaamista. Sisäisen ja ulkoisen viestinnän ja markkinoinnin yhteinen vastuualue on iso ja haastava hallittava, mutta liiketoiminnassa yhä ratkaisevammassa roolissa. Sen johtaminen ja kehittäminen vaativat priorisointia, jonka tulee perustua rehelliseen lähtötilanteen arvioon.
Viestinnän trendit elävät ja puhuttavat. Ennusteita tulevaan vuoteen tehdään näin vuoden vaihtuessa harva se päivä, erilaisin painotuksin: videon ja livestreamin kasvua, tiettyjen somekanavien kukoistusta tai katoa, eläkeikäisten vahvempaa osallistumista sosiaaliseen mediaan, eettisyyden korostumista ja nuorten hakeutumista omiin kupliinsa, perinteisen mainonnan roolin muutosta digikanavien katveessa ja tekoälyn mahdollisuuksien varjossa. Ja niin edelleen.
Yrityksen viestintä on laaja kokonaisuus asioita, jotka hyvin hoidettuina mahdollistavat menestyksen. Viestinnän ja markkinoinnin tehtävä on huolehtia, että olennaiset viestit tavoittavat oikeat henkilöt ja tulevat ymmärretyiksi eri sidosryhmissä, oli kyse sitten asiakkaista, henkilöstöstä, kumppaneista tai vaikka sijoittajista.
Brändin ja yrityksen maineen kehittäminen on tietoisia tekoja ja toimintaa, joiden taustalla on strategia ja suunnitelma sekä hyvä toimintaympäristön ja tilannekuvan tuntemus. Viestinnän mittaaminen varmistaa suunnitelman toteutumisen – tai tarkistamisen.