Viestinnän trendit elävät ja puhuttavat. Ennusteita tulevaan vuoteen tehdään näin vuoden vaihtuessa harva se päivä, erilaisin painotuksin: videon ja livestreamin kasvua, tiettyjen somekanavien kukoistusta tai katoa, eläkeikäisten vahvempaa osallistumista sosiaaliseen mediaan, eettisyyden korostumista ja nuorten hakeutumista omiin kupliinsa, perinteisen mainonnan roolin muutosta digikanavien katveessa ja tekoälyn mahdollisuuksien varjossa. Ja niin edelleen.
Viestinnän ja markkinoinnin trendit tulevat, menevät tai pysyvät nopeasti muuttuvassa maailmassa. Esillä on vaikeita sanoja, jotka ehkä tulevat jossain vaiheessa tutuiksi – ehkä eivät. On inboundia, chatboteja, seo:ta, markkinoinnin automaatiota, snäppiä, VR:ää, AR:ää ja podcasteja. Joidenkin trendien on povattu hiipuvan useampaankin kertaan, mutta jotka yhä jatkavat nousuaan. Tästä esimerkkinä Facebookin kehitys. Ennusteiden taustalla on tietoa, kokemusta ja tilastoja, mutta myös mutua, toiveita ja erilaisia intressejä.
Tartu lupaaviin trendeihin – raivaa tietä ja opi uutta
Tietoisuus kehityksen suunnasta on tarpeen kaikille alalla työskenteleville ja kaikille yrityksiä luotsaaville, myös muulloin kuin uudenvuoden aikaan. Lupaaviin trendeihin kannattaa tarttua ajoissa, raivata tietä, nähdä vaivaa ja oppia uutta.
Omat sidosryhmät on pystyttävä kohtaamaan siellä missä niiden edustajat toimivat, oivaltavasti, mieleenpainuvasti ja hyvin palvellen. Viestejä tai keskustelunavauksia on turha toimittaa vääriin osoitteisiin tai tavoilla, joilla niitä ei haluta ottaa vastaan.
Trendejä tärkeämpää on ymmärrys omasta toimintaympäristöstä, sidosryhmien tarpeista sekä viestinnän ja markkinoinnin mahdollisuuksista. Tilannekuvan tulee pysyä kirkkaana jatkuvasti.
Lupaava viestinnän ja markkinoinnin trendi on se, joka palvelee tärkeimpiä sidosryhmiä yhä paremmin ja joka edistää yrityksen strategisia tavoitteita. Yksikään trendiennusteissa mainittu asia ei yksin ratkaise yrityksen viestinnän ja markkinoinnin haasteita. Video on keino viestiä ja chatbot palvella. Somekanavat ovat mahdollisuus tavoittaa ihmisjoukkoja. Trendien harjalla pysyttelyn sijaan katso kokonaisuutta.
Asiakasymmärryksen rakentaminen on aina muodissa
Mitäpä jos lähdetään uuteen vuoteen viestinnän ja markkinoinnin asiat mahdollisimman oikein, strategisesti suunnitellen ja parhaaseen tietoon perustuen? Kun pohja on kestävä ja viestinnän ja markkinoinnin kokonaisuus hallinnassa, uusiin tuuliin tarttuminen vie varmemmin oikeaan suuntaan ja tuo tulosta.
Yrityksen viestintä ja markkinointi ei ole maalaamaton taulu. Paljon on tehty ja monenlaista eri kanavissa. Rutiineja ja rooleja on muodostunut. Media muistaa aika ajoin näkvyyydellä, visu on valmiina, asiakastarinoita tehty ja asiakkaat löytävät tiensä perille ainakin kohtuullisesti. Kaiken tekemisen keskellä kannattaa aika ajoin istahtaa alas ja todeta tilanne. Mitä on saatu aikaan milläkin toiminnalla? Miten viestintä- ja markkinointitekojen vaikutukset voi todentaa mittaamalla? Siitä mikä toimii hyvin, kannattaa pitää kiinni.
Vastaavatko käytännön toiminnasta saadut lukemat tavoitteita? Viestinnän ja markkinoinnin strategia ja sen myötä myös suunnitelmat pohjautuvat yrityksen strategiaan. Onhan suunta on selvä ja teot sen mukaiset? Joskus on hyödyllistä tarkastella tilannetta ulkopuolisin silmin. Sitä varten kehitimme Viestinnän auditoinnin.
Trendeihin tutustuminen ja niiden arviointi oman toiminnan näkökulmasta on avartava harjoitus ja oppimisen paikka. Trendien pohdinta on viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten kokemuksen ja näkemyksen jakamista.
Yhtä ainoaa oikeaa ennustetta tulevaan ei tällä alalla ole olemassa. Mahdollisuuksien, toimintamallien ja toteutustapojen kirjo on loputon. Viestinnässä ja markkinoinnissa onnistumisen taustalla on aina vahva asiakasymmärrys, joka jokaisen yrityksen on hankittava omakohtaisesti. Sen hyödyntäminen vie niin viestintää ja markkinointia kuin liiketoimintaakin eteenpäin. Asiakasymmärryksen kehittäminen ei ole ohimenevä muoti, vaan todellinen kestotrendi ja osa vahvaa viestinnän perustaa.
Reetta Mikkola