Viestintä on kuin talo. Kun perusta on kunnossa, sen päälle on hyvä rakentaa vankka ja toimiva rakennus. Talossa voi olla monia kerroksia, mutta kaikkia niitä kannattelee huolellinen pohjatyö. Viimeistellyn talosta tekee kokonaisuutena hyvä työn jälki.
Päädymme usein keskustelemaan mittaamisen työkaluista emmekä todellisista tavoitteista, kirjoittavat Anders Sigsgaard-Rasmussen ja Henrik Fallesen Worldcom PR Groupin Kööpenhaminan toimistosta.
Viestintä on lohdullinen sektori, koska kukaan ei voi tehdä sitä täydellisesti. Viestinnän laatuun vaikuttavat käytettävissä olevat resurssit rahasta osaamiseen ja käytettävissä olevaan tuntimäärään. Silti välillä on syytä pysähtyä miettimään, miten yrityksen resurssit käytettäisiin parhaalla mahdollisella tavalla viestinnän näkökulmasta. Viestinnästä vastaavan henkilön onkin hyvä kysyä: Teenkö minä ja meidän organisaatiomme oikeita asioita?
Markkinointi-ihmisten kuulee usein manaavan sitä, että joku kilpailija saa kohtuuttomasti julkisuutta – toisin kuin oma firma. Kilpailijan saama julkisuus ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan kilpailija todennäköisesti hoitaa viestintänsä paremmin. Jos näkyvyys esimerkiksi oman alan lehdissä tai somessa kiinnostaa, se onnistuu kyllä, mutta vaatii osaamista, suunnittelua ja työtä.
Ensimmäinen viikko markkinointi- ja viestintäpäällikkönä uudessa organisaatiossa. Intoa, inspiraatiota ja halu saada homma joustavasti haltuun. Tarkkojen, mitttaroitavien, saavutettavissa olevien, realististen ja aikataulutettujen tavoitteiden asettamista varten tarvitaan mahdollisimman nopeasti tilannekuva viestinnän ja markkinoinnin nykytilasta. Mitkä osa-alueet ovat hyvin hanskassa, missä on kehitettävää?