Sosiaalisen median sisällöntuottajat eli Content Gurut ja yritysten sisältömarkkinoijat eli Business Hippiet kohtasivat perjantaina 13.5.2016 #PINGHelsinki-sisältöfestareilla. “People, Interests, Networks and Gathering” tarjosi ajatuksia herättäviä puheenvuoroja, oppeja, kohtaamisia sekä hyvää ruokaa ja tunnelmaa Kirkkonummen Långvikissa. Mitä päivästä jäi mieleen?
#PingEthics -koodistolla yhteiset pelisäännöt sisältömarkkinointiin
Allekirjoitimme aamulla sisältömarkkinoinnin pelisäännöt, joiden tarkoituksena on auttaa sisällöntuottajat ja yritykset tuloksekkaaseen yhteistyöhön. Luottamus, läpinäkyvyys ja eettisyys ovat meillekin tärkeitä arvoja, joiden mukaan haluamme toimia, kun teemme asiakkaidemme kanssa yhteistöitä some-sisällöntuottajien kanssa. Tutustu koodistoon ja allekirjoita se osoitteessa: http://pingethics.fi/
Futuristi Gerd Leonhard maalaili sisältömarkkinoinnin tulevaisuudenkuvia
Leonhardin mukaan sisältöjen kuuluu luoda kokemuksia, ei kertoa tuotteista tai palveluista. Käytännössä kaikki markkinointi on tulevaisuudessa sisältömarkkinointia, sillä ihmisten keskeyttäminen mainoksilla ei toimi. Jokaisen brändin täytyy ryhtyä mediaksi, josta ihmiset ovat kiinnostuneita. Vinkkinä tulevaan: havainnoi maailmaa, tunne teknologiat ja kohtaa muutos.
http://www.futuristgerd.com/
PING-Helsinki Battlessa kohtasivat kerronnan eri muodot
Milla Magia Kokon vetämässä Battlessa väittelivät Reetta Räty (sana), Miikka Pirinen (kuva), Kai Kotajärvi (video) ja Lina Schiffer (ääni). Kukin puolusti omaa esitysmuotoaan perusteellisesti, mutta välillä oltiin hämmentävänkin samaa mieltä kaikkien esitysmuotojen tärkeydestä. Vaikka video tuntuu valtaavan alaa entisestään, tuntuu kaikilla kerronnan muodoilla olevan vielä paikkansa, ainakin toisiaan täydentävästi.
@Millakoo, @ReettaRaty, @miikkapee, @biisonimafia, @LinaBeata
Oravakuiskaajalta yhteistyövinkkejä Instagram-työpajassa
Tanja Holmberg Pienestä Ideapuodista ja Markku Pulli Instamarkkinoinnista kertoivat, miten kaupallisista Instagram-yhteistöistä saa kaiken irti. Tärkeintä on etsiä henkilö, joka sopii brändiin. Kertoa tavoitteista selkeästi, antaa riittävästi tietoa ja vapaat kädet instagrammaajalle. Lisäksi kannattaa tarkkailla sitoutuneita seuraajia, ei pelkkää seuraajalukua. Paikalla esimerkeistä oli kertomassa myös suosittu luontokuvaaja, “oravakuiskaaja” Konsta Punkka (@kpunkka), jonka tyyliin ei sopisi olutpullo keskellä luontokuvaa.
www.pieni-ideapuoti.fi @TanjaMariia
www.instamarkkinointi.fi @MarkkuPulli
Virtuaalitodellisuus on täällä
ThingLinkin Sani Leinon työpajassa pääsi tutustumaan virtuaalitodellisuuteen, joka vie 360-kuvat aivan uudelle tasolle. Halvimmat VR-lasit eivät ihan vielä tarjoa mahtavaa kokemusta, mutta vähän kalliimmat kylläkin. Sisällöntuottajien kannattaa jo miettiä sisältöjä eteenpäin. Panosta tulevaisuuden sisältöihin, äläkä jää junnaamaan paikalle.
https://www.thinglink.com/
@SaniLeino
Salla Kääriäisen johdolla käytiin läpi sisältöyhteistyön eettisiä asioita
Sisältöyhteistyön kolme suurinta haastetta ovat:
- Bloggaamista ei mielletä työksi.
- Kaupallista yhteistyötä ei tuoda selkeästi julki.
- Sisältöyhteistyötä ostetaan kuin muutakin mediaa.
Kaikkiin näihin haasteisiin on selkeä ratkaisu:
- Sisältöyhteistyö on työtä, josta kuuluu maksaa palkkio – ja palkkiosta kuuluu maksaa verot.
- Mainos on mainos, ei arvoitus! Tieto sisältöyhteistyöstä on tuotava avoimesti esiin.
- Kun ostat mainoksen lehdestä, saat sinne mitä haluat, sisältöyhteistyössä ostat tilaa ja näkyvyyttä, mutta et voi vaikuttaa sisältöön.
Kun molemmat osapuolet pelaavat samoilla säännöillä ja sisältöyhteistyö tehdään oikein, kaikki voittavat!
@sallakaariainen
Caterina Fake kaipasi someen lisää ihmisyyttä ja hyvyyttä
Amerikkalainen yrittäjä ja bisnesnainen Caterina Fake kertoi puheenvuorossaan vaikuttavista, pienen budjetin sisällöistä. Markkinoinnillisesti USA:n presidenttiehdokas Donald Trump on miettinyt kärkkäät puheenvuoronsa kohdilleen, sillä niistä saa loistavia meemejä ja leviävää julkisuutta. Trump on sosiaalisen median kuningas ja saattaa jopa voittaa vaalit. Fake kuitenkin kaipasi someen lisää aitoutta ja ihmisiä koskettavia tarinoita, ei riikinkukkomaista pörhistelyä (social peacocking).
https://caterina.net/
@Caterina
MsAfropolitan Minna Salami vaikutti kokemuksillaan
http://www.msafropolitan.com/
@MsAfropolitan