terveysala

Koronapandemia käänsi katseet terveyteen, joten aiheeseen liittyvä viestintä saa nyt tavallista helpommin suuren yleisön huomion, arvioi kansainvälinen viestintätoimistojen verkosto Worldcom PR Group. Tilanne kannattaa hyödyntää terveys- ja terveysteknologia-alan viestinnässä, ja sisältömarkkinointiin kannattaa investoida. 

Worldcom suosittelee seuraavia toimia terveysalan yrityksille raportissaan, jossa se selvitti myös globaalien lääke- ja laitevalmistajan viestintää pandemiavuonna 2020.

Lataa raportti täältä

1. Tartu hetkeen rakentaaksesi luottamusta

Juuri nyt suuri yleisö suuntautuu kohti terveysaiheita, joten hetki on hyvä luottamuksen rakentamiseen. Luottamusta herättää etenkin laadukkaaseen tutkimukseen pohjautuva tieto.

Yleisö lukee ja kuulee mielellään myös hyödyistä, joita terveysalalla toimivat yhtiöt saavuttavat investoimalla tutkimukseen ja innovaatioihin. 

2. Pandemia lisäsi mielenkiintoa alaa kohtaan

Nyt kannattaa viestiä yhtiösi päämääristä: Miksi ja kuinka oma terveysalan yrityksesi toimii?  Millaisia tavoitteita teillä on, ja mitä yrityksenne saa aikaan?

3. Tehokas viestintä vaatii paikallisia sisältöjä

Kansainvälinen toiminta vaatii paikallisia sisältöjä kaikkialla, missä yritys toimii. Sisältöjen tulisi myös tarjota syvällistäkin tietoa alaa koskevan säätelyn rajoissa. 

4. Arvioi uudelleen digikanavien hyödyt

Mieti, haluatko olla melko näkymättömästi läsnä useissa eri kanavissa vai tehdä vaikutuksen vain muutamassa kanavassa, esimerkiksi LinkedInissä ja Twittrissä.

Valitse teille tärkeimmät kanavat ja keskity niihin – kaikkea ei voi eikä tarvitse ottaa haltuun kerralla. Viestinnän resurssit sanelevat usein käytännössä kanavien määrää.

5. Älä pelkää uusien asioiden kokeilemista

Kokeile uusia kanavia ja kommunikoinnin keinoja, jotta löytäisit toimivimmat keinot. Esimerkiksi podcastit ja videot voivat tavoittaa uusia yleisöjä. Millaisia sisältöjä sidosryhmäsi ja asiakkaasi odottavat?

6. Varmista läsnäolosi paikallisella tasolla

Jos yritykselläsi on toimintoja maamme rajojen ulkopuolelle, muokkaa sisältöjäsi ajatellen maita, joissa toimit. Ota huomioon myös kulttuurierot ja osta osaamista, jos sitä ei ole omassa yrityksessäsi. 

7. Kuvan ja äänen merkitys kasvaa

Muun kuin tekstimuotoisen sisällön merkitys kasvaa jatkuvasti. Harkitse videotuotannon, infografiikan ja podcastien käyttöä tai niihin panostamista sitouttaaksesi yleisöäsi entistä paremmin.

8. Investoi sisältömarkkinointiin 

Hanki osaavaa henkilökuntaa tai anna sisältösi osaavan viestintätoimiston hoidettavaksi, jolloin ammattilaiset hoitavat sisältömarkkinointia kanssasi ja puolestasi. 

9. Tunnista luottamus ja epäluottamus 

Worldcomin mittausindeksin mukaan terveysalaan kohdistuva luottamus on maailmanlaajuisesti hyvällä tasolla. Tunnista luottamusta edistävät ja sitä heikentävät asiat, ja käytä tätä tietoa hyväksesi viestintästrategiaa suunnitellessasi. 

10. Hyödynnä somea 

Tunnista sosiaalisen median käyttöön liittyvät kehityskohteesi ja hyödynnä somea entistä aktiivisemmin.

Lue lisää teemasta: Terveysala tarvitsee asiantuntevaa viestintää

Saga Wiklund

Kirjoittanut: Saga Wiklund
Julkaistu: 16.07.2021
Avainsanat: viestinnän suunnittelu, Worldcom, Terveysala

Tilaa blogi

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki