Suomen parhaiden viestintätöiden kilpailu Finnish Comms Awards 2021 on loppusuoralla. Marketing Finlandin järjestämä kisa tuo esiin viestinnän asiantuntijapalveluja käyttävien asiakkaiden ja toimistojen yhteistyön tuloksia. Muuten ne jäisivätkin vain harvojen tietoon.
Nyt niitä pääsee tarkastelemaan 36 tuomarin muodostama raati, jossa on viestinnän ammattilaisia yrityksistä ja julkiselta sektorilta, mediasta ja toimistoista.
Kymmenettä kertaa järjestettävä kisa sai liikkeelle ennätysmäärän osallistujia. Riippumattomat tuomarit ovat pisteyttäneet toisistaan tietämättä yhteensä 132 nimettömänä kuvattua työtä punniten niiden lähtökohtia, tavoitteita, toimenpiteitä ja tuloksia. Asiakaskokemuksesta kertova asiakkaan lausunto painaa pisteissä eniten, koska asiakaskokemuksen parantaminen on toimialan etu.
Kullekin tuomarille on kertynyt jääviyksistä riippuen noin 10–30 hakemusta. Short-listalle on valittu kunkin kategorian kolme korkeimmat pisteet saanutta.
Kilpailutöissä kova taso kautta linjan
Tämän vuoden päätuomarina olen saanut harvinaisen tilaisuuden tutustua kaikkiin kilpailutöihin. En ole jäävi missään kategoriassa, sillä Medita ei tällä kertaa osallistu.
Taso on kautta linjan ollut kova. Työt ovat puhuttelevia, tulokset kiistattomia – ja rajanveto vaikeaa. Valintaa on jouduttu tekemään hyvin pienillä pistemäärien eroilla, ja rajatapauksissa shortille on joissakin kategorioissa otettu enemmän kuin kolme työtä. Listan ulkopuolelle jäi myös esimerkillisiä toimistojen ja niiden asiakkaiden taidonnäytteitä.
Arvostelulajissa lopputulokseen vaikuttaa aina satunnaisiakin tekijöitä. Niiden vaikutusta on rajoitettu jäävittömien tuomareiden riittävällä määrällä jokaista arvioitavaa työtä kohden. Isojen vaihteluvälien tapauksissa on voitu jättää pisteytysten ääripäät pois, jotta erottuisi juryn yhteinen linja.
Tuomaristo kokoontuu kasvotusten Helsingissä 28. lokakuuta. Live-tuomariston edessä tapahtuvan pitchaus-kierroksen jälkeen valitaan kunkin kategorian voittajat, Vuoden viestintätyö 2021 ja paras pitchaaja. Juhlagaalassa Helsingissä 11. marraskuuta julkistetaan voittajat sekä viestintätoimistojen hallituksen valinnat Vuoden viestintätoimistoksi ja Vuoden viestintäkonsultiksi.
Talenteille arvostusta oikeista syistä
Viestintätoimistojen osaavat tekijät ansaitsevat arvostusta, eivätkä vain arvostusta yleensä, vaan kiitosta juuri oikeista, konkreettisista ja tapauskohtaisista asioista. Talentit tietävät, mitkä oivallukset ja valinnat työssä ovat tuottaneet erityistä lisäarvoa asiakkaalle. Ainoastaan niitä ymmärtävä tunnustus osuu kohteeseensa.
Sen voi jo todeta, että asiakkaan ja toimiston yhteistyö on tuottanut vaikuttavia tuloksia, kun käytettävissä on ollut paitsi monipuolista viestinnän ammattitaitoa, myös kattavaa ja luotettavaa tietoa. Parhaissa töissä myös sovelletaan monipuolisesti viestinnän eri osa-alueita. Ne perustuvat huolelliseen taustatyöhön, tiedonhankintaan ja analyysiin, jossa päästään pintaa syvemmälle ja nähdään myös eteenpäin. Eri osapuolten syväosaaminen tuottaa enemmän kuin osiensa summan.
Hyvä viestintäyhteistyö kantaa kauas
Suunnitteluvaiheessa strateginen näkemys sijoittaa tavoitteet ja haasteet isoon kuvaan ja ennakoi tulevaa. Ansiokas viestintätyö tunnistaa useiden eri sidosryhmien vaikutuksen tilaajan toimintaan ja tavoitteisiin. Se keskittyy kokonaisuuteen, jossa eri tekijät ja toimijat omine intresseineen vaikuttavat toinen toisiinsa.
Henkilöstö, asiakkaat, omistajat, sijoittajat ja rahoittajat, yhteistyökumppanit ja kilpailijat, tutkijat, järjestöt, media ja suuri yleisö ovat kaikki olennaisia sidosryhmiä. Viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa on varattava aikaa ja voimvaroja analyysille, jossa näitä näkökulmia osataan ottaa huomioon puhuttelevan ja kestävän argumentaation rakentamisessa.
Hyvä maine on työn takana ja sen voi myös menettää hetkessä, kun harkinta pettää. Viestintään valmentavilla toimilla vahvistetaan tilaajan viestintävalmiuksia myös poikkeustilanteissa sekä uusissa rooleissa ja projekteissa. Kestäviä tuloksia ja uutta luovia avauksia tehdään pitkäjänteisessä yhteistyössä hyvän viestintäosaamisen, toimialatuntemuksen ja liiketoiminnan ymmärryksen avulla.
Hyvä yhteistyö kantaa kauas.