hakukoneoptimointi-SEO-verkkosivujen-liikenteen-lahteet

Hakukonenäkyvyys vaikuttaa paitsi sivujen löydettävyyteen myös maksettujen hakukampanjoiden tehokkuuteen ja hintaan. 

Otan yhden hakukoneoptimoinnin, kiitos. Onhan se valmis ensi viikolla?

Ensimmäinen virhe: Hakukoneoptimointi ei ole tekninen ratkaisu, vaan kyse on sisällöstä. Yleisin vastaus kysymykseen ”miksi sivumme ei löydy toimialan tärkeällä hakusanalla” on, että asiasta ei puhuta verkkosivuilla. Ainakaan asiasta ei puhuta sen oikealla nimellä, vaan juhannukseksi kesämökkiä vuokralle etsivälle tarjotaan komeammalta kuulostavaa huvilaa. Mutta kun mökin etsijä ei vain suostu kirjoittamaan Googlen hakukenttään yhdistelmää ”huvila juhannus”.

Sisältöä saa olla paljon ja se saa olla runsasta. Ohje kirjoittaa lyhyesti johtaa harhaan, tärkeämpää on kirjoittaa jäsentyneesti ja tehdä rikasta sisältöä jonka lukemista on helpotettu väliotsikoilla, listoilla ja tekstisisältöön liittyvillä kuvilla ja graafeilla. Sivuilla käytetty aika on myös laatutekijä, joka vaikuttaa sijoitukseen hakutulossivulla. Monipuolinen ja viihdyttävä sisältö toimii.

Tutustu SEO-pakettiimme!

Toinen virhe:
 Hakukoneoptimointi ei ole kertaluonteinen tehtävä, vaan jatkuva prosessi.

Yksi hakuindeksin perusoletuksia on, että tuoreempi sisältö on arvokkaampaa. Ainakin tällä viikolla päivitetty verkkosivu on todennäköisesti paremmin ajan tasalla kuin sellainen, jossa viimeiset muutokset on tehty neljä kuukautta sitten.   

Hyvä ja kiinnostava sisältö elää ajassa ja muuttuu yleisön tarpeen mukaan. Siksi sisällön on myös jatkuvasti elettävä ja kehityttävä palvellakseen yleisön tiedon tarvetta. Sisällön tuottajalle, optimoijalle ja verkkosivujen ylläpitäjälle tämä merkitsee paitsi uuden sisällön tuottamista myös vanhan päivittämistä, täydentämistä ja käyttäjän elämää helpottavien sivuston sisäisten linkitysten rakentamista.

Sisältömarkkinointi toimii, kun toimialaosaaminen, kirjoitustaito ja hakukoneosaaminen yhdistyvät.

Tuore esimerkki löytyy helmikuussa 2019 toteutetusta uudesta asiakokonaisuudesta asiakkaamme verkkosivustolla. Sivuston löydettävyys koheni reippaasti: merkittäväksi analysoitujen asiasanojen ja hakusanayhdistelmien sijoitus hakutulossivuilla nousi kuukaudessa rutkasti. Paras hakusanayhdistelmä hyppäsi yli 50 sijaa ykköspaikalle, ruotsinkielinen versio 27 sijaa neljänneksi hakutuloksissa, kolmas variantti 23 sijaa ykköseksi.

Mikä vaikuttaa hakutuloksiin

Jos lähdetään liikkeelle sivuston sisäisistä tekijöistä ykkösenä ei ole tekninen toteutus, verkkojulkaisujärjestelmän nimi tai metatiedot. Kolme tärkeintä tekijää ovat

  1. Sisällön laatu

  2. Käyttäjien suosimien avainsanojen käyttö

  3. Sisällön tuoreus

Sivun ulkoisista tekijöistä tärkein on linkitys muualta. Tämä on Googlen alkuperäisen Page Rank -algoritmin ydin: muut linkittävät hyvään sisältöön. Hakutulos on myös aina personoitu ja lokalisoitu: tulokseen vaikuttavat sivut, joilla olet aiemmin käynyt ja paikkakunta, josta hakuja teet.

Kolme merkittävintä hakutuloksiin vaikuttavaa asiaa ovat

  1. Linkit muilta verkkosivuilta

  2. Sivulla käytetty aika

  3. Käyttäjän hakuhistoria

Viisi vinkkiä verkkosivujen hakukonenäkyvyyden parantamiseen

  1. Luo omaa, ainutlaatuista sisältöä jolla on arvoa vastaanottajille.

  2. Kirjoita lukijoille, älä hakukoneelle.

  3. Tee sisällöstä löydettävää: kerro otsikoissa, titlessä, linkeissä ja kuvien nimissä selvästi, mitä sivullasi on. Älä kirjoita otsikoita, joiden ymmärtäminen vaatii jutun lukemisen. Älä piilota tekstiä kuviin.

  4. Älä käytä organisaatioslangia, vaan selvitä millä termillä haluamasi lukija hakisi tätä sisältöä.

  5. Älä ota organisaatiokaaviosta mallia verkkosivujesi rakenteeksi, vaan lähesty vastaanottajan tarpeista.

- Mika Särkijärvi

Kehitä verkkosivujesi näkyvyyttä!

 

Kirjoittanut: Mika Särkijärvi
Julkaistu: 02.04.2019
Avainsanat: SEO, Optimointi, Hakukonenäkyvyys

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki