Monen sivuston liikenteestä valtaosa tulee hakukoneiden kautta.
Monen sivuston liikenteestä valtaosa tulee hakukoneiden kautta.

Hakukoneoptimointi parantaa verkkosivun sijoitusta Googlen hakutuloksissa tiettyjä hakusanoja tai -lauseita käytettäessä. Tavoitteena on näin saada kävijä vierailemaan juuri toivotulla verkkosivustolla. 

Optimoinnin ytimen voi kiteyttää muutamaan kysymykseen: Miten sisältöni löytyisi paremmin? Miten se eroaa muista verkkosisällöistä? Nämä kysymykset voivat koskea yksittäistä verkkosivua tai kokonaista sivustoa, saittia.

Parempi hakukonenäkyvyys vaatii laadukkaan sisällön tekemistä ja samalla sitä, että rakennetaan sivusto ja sisältö siten, että hakukoneen analytiikka arvostaa sitä ja antaa sille näkyvyyttä. Googlen tavoite on tunnistaa hyvät sisällöt ja palvella tiedon hakijaa mahdollisimman hyvin (ja näin myös vahvistaa hakukoneen asemaa).

Tekstin hyvä laatu ja rakenne ovat tärkein asia

Verkossakin on ratkaisevinta kiinnostava ja huolellisesti tehty sisältö. Hyvä optimointi tulee vasta kakkosena tekstin parissa tehdyn aivotyön jälkeen.

Hakukoneet arvottavat tekstejä myös niiden rakenteen mukaan. Sisällön tulisi olla sopivan mittainen (ei liian lyhyt), siinä tulisi olla pääotsikko ja alaotsikkoja, jotka erottuvat pääotsikosta.

Sisäiset linkit omalla sivustolla sekä linkit laadukkaille ulkopuolisille sivustoille lisäävät saitin arvoa ja parantavat hakukonenäkyvyyttä. Jos linkittää ulkopuoliselle sivustolle, kannattaa valita kohta ”avaa uuteen ikkunaan”, jolloin vierailija ei varsinaisesti poistu sivustolta.

Avainsanat ja niiden synonyymit ovat tärkeitä

Kun verkkoon kirjoittaa tai tuottaa sisältöä, kannattaa lähteä avainkäsitteistä. Minkä asian ympärille sisältö kiertyy? Aihepiirin avainsanoista voi tehdä itselleen miellekartan eli mind mapin, ja samalla voi erottaa mikä on niistä tärkein. Mitkä sanat kuvaavat ja erottelevat sisältöä parhaiten?

Haasteeksi voi muodostua se, että moni muukin on jo käyttänyt samaa avainsanaa, jolloin sisältö joutuu kilpailemaan monien eri verkkosisältöjen kanssa. Tämä voi olla väistämätöntä (pahempi juttu on, jos olet jo itse käyttänyt samaa avainsanaa useita kertoja).

Avainsanan määrittelyssä voi käyttää apuna esimerkiksi Google trends -työkalua, joilla voi vertailla eri avainsanoja: avainkysymys on, millä sanalla tai sanoilla asiasta tai aiheesta haetaan tietoa verkosta.

Jos kyseessä on esimerkiksi hyvin erikoistunut, tietylle ammattikunnalle suunnattu sisältö, voi olla parasta turvautua alalla vakiintuneisiin termeihin. Avainsana täytyy aina harkita tarkkaan ja tilannekohtaisesti.

Aloita hakukonenäkyvyyden kehittäminen tästä

Google tunnistaa myös asiakokonaisuuksia 

Hakukoneet, kuten Google ja Bing, jolla on Suomessa hyvin pieni markkinaosuus, muuttavat jatkuvasti algoritmejään, tapaansa järjestää hakutuloksia. 

Kriteereitä, joilla Google järjestää hakutulokset, on satoja. Suuria muutoksia on tapahtunut pari: vuonna 2013 Google julkisti Kolibriksi (Hummingbird) nimetyn uudistuksensa, joka mahdollisti usean sanan “keskustelevat” haut. Tämä oli todennäköisesti vastaus siihen, että käyttäjät olivat ryhtyneet hakemaan Googlesta sisältöjä jopa kokonaisilla lauseilla. 

Googlen RankBrain-uudistus tapahtui puolestaan vuonna 2015; tuolloin Google alkoi hyödyntää tekoälyä, jonka ansiosta hakukone tarjoaa myös asiaan löyhemmin liittyviä sivuja, ei vain sitä, mitä on suoraan haettu. Tarkoituksena oli palvella haun tekijää paremmin ja vahvistaa sen myötä Googlen asemaa.

Muutosten myötä hakukoneet palkitsevat yhä enemmän siitä, että luo paljon sisältöä tietyn teeman ympärille (ei vain yhteen avainsanaan liittyen). 

Hakukoneet palkitsevat hyvästä avainsanojen sijainnista

Kun sisällölle on valittu avainsana, sitä tulee viljellä etenkin tietyissä paikoissa: otsikossa, ingressissä (jos sellainen on; kyseessä on otsikon jälkeinen journalistinen kiteytys sisällöstä) ja jutun alussa, ensimmäisessä lauseessa.

Tämä voi kuulostaa kaavamaiselta, mutta taitavasti tehtynä avainsanan viljely ei näytä lukijan silmään liian toisteiselta.

Avainsanan on hyvä esiintyä myös jossakin väliotsikossa, kuvatiedoston nimessä ja alt-tekstissä.

Jos avainsanaa jankuttaa liikaa, Googlen tekoäly rankaisee siitäkin tipauttamalla tekstin sijoitusta. Googlekin on sitä mieltä, että teksti tulee kirjoittaa ensisijaisesti lukijoita ajatellen. 

Tarkista title ja kuvaus

Julkaisujärjestelmässä on usein oma kohtansa “titlen” määrittelylle. Se kannattaa vaihtaa, ja sen tulee sisältää avainsana ja olla mahdollisimman kuvaava, sopivan mittainen ja uniikki. 

Myös “meta description” eli kuvaus-kohta kannattaa miettiä huolella. Muutamalla lauseella tulisi kertoa sivun sisältö, sillä tämä kuvaus tulee hakutuloksiin linkin alle, ja sillä on vaikutusta siihen, klikkaako käyttäjä hakutulosta. Avainsana tulisi luonnollisesti sisällyttää kuvauksen kärkeen. (Lisää vinkkejä kuvauksen määrittelyyn.)

Optimointiin vaikuttavat jonkin verran myös tekniset seikat. Jos kuvatiedostot ovat jääneet pienentämättä tai aineistoa on massiivisen paljon, ja sivusto latautuu hitaasti, niin hakukoneet voivat rokottaa sivuston hitaudesta.  

Haluatko kuulla lisää verkkosisällöistä ja optimoinnista? Medita auttaa asiakkaitaan samaan lisää näkyvyyttä laadukkaiden verkkosisältöjen avulla, joissa kohderyhmän tiedon tarpeet otetaan hyvin huomioon.

Saga Wiklund
saga@medita.fi

Kuva: Pixabay

Kirjoittanut: Saga Wiklund
Julkaistu: 10.02.2021
Avainsanat: Google, sisällöntuotanto, SEO, Optimointi

Tilaa blogi

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki