Katja-Abrahamsson

Aloitin syyskuussa Meditassa asiakkuusjohtajana ja olen siitä tavattoman innoissani. Työnkuvaani sisältyy uusien asiakkuuksien hankkiminen, asiakaskokemuksen kehittäminen sekä viestinnän ja markkinoinnin konsultointi.

Asiakkaan äänen sanoittaja

Olen aina ollut kiinnostunut ihmismielestä. Lähdin kuitenkin opiskelemaan tekniikkaa, koska tietojärjestelmät tempaisivat mukaansa. Pian huomasin, että tekniikka on minulle työkalu. Palaset loksahtivat hetkeä myöhemmin taloustieteiden puolella liikesuhteiden kehitysvaiheita käsittelevällä kurssilla. Minusta tuli asiakkaan äänen sanoittaja, jonka avulla liiketoiminnalliset tavoitteet, asiakkaiden odotukset ja toiveet nivottiin saumattomasti yhteen.

Olen oppinut, että kaiken menestyvän toiminnan keskiössä on asiakkaan kokemus ja ylpeys siitä, että saa olla mukana luomassa uutta yhdessä osaavien ammattilaisten kanssa. Mielestäni asiakaskokemus onkin mielekäs mittari yrityksille, jotka haluavat menestyä liiketoiminnassaan.

Yllättävät tapahtumat jäävät mieleen

Olen huomannut, että kun onnistumme jossain tehtävässä, asiakastapaamisessa tai tilanteessa, niin monesti on tapahtunut jotain yllättävää ja olemme joutuneet improvisoimaan. Olemme siis joutuneet käyttämään tilanneälykkyyttä, jonka avulla olemme selviytyneet voittajina kiperästä tilanteesta. Improvisointia ei kuitenkaan tunnisteta tärkeäksi ja sitä pidetään jopa merkkinä suunnitelman puutteesta.

Kaikkien arvostama jazz-musiikki perustuu pitkälti tilanneherkkyyteen ja toimimiseen tiimissä muiden ammattilaisten sävyttämillä vihjeillä ja merkeillä. Kahta samanlaista esitystä ei ole ja voidaankin sanoa koko kuunteluelämyksen olevan improvisoinnin ansiota. Selkeät tavoitteet ja ammattimainen tiimi muodostavat turvalliset raamit luovalle toiminnalle, jossa voidaan ketterästi vastata asiakkaiden odotuksiin.

Yllättävät tilanteet ovat minulle positiivisia mahdollisuuksia uusille ajatuksille. Ryytimaalla puuhastelu on rakas harrastukseni, jonne en kuitenkaan yllätyksiä, jazzia tai improvisaatiota kaipaa seurakseni.

Kauppa-autosta puhtia kohtaamisiin

Digitalisaatio on termi, joka on kaikkien huulilla tänä päivänä. Asiakasviestinnästäkin leijonansiivu on digitoitu pois ihmisten ulottuvilta. Botit hoitavat jo ison osan maailman viestiliikenteestä. Vaikka olen vielä nuori, olen ennättänyt elänyt aikaa, jossa päivittäiset asiointitarpeet – kauppa, pankki ja kirjasto - ovat hoituneet kauppa-autossa, pankkiautossa ja kirjastoautossa. Voi sitä jännitystä, kun kauppa-auto ilmaantui kulman takaa. Bottien suoltaessa viestejään on kenties unohdettu, että kohtaaminen ja kasvotusten oleminen ovat korostuneesti tänäänkin läsnä, kun onnistumisista puhutaan viestinnässä ja asiakassuhteissa. Kohtaaminen on minulle paras ja luontevin tapa kommunikoida ja luoda kumppanuuksia työelämässä.

Ulkomaan tuomisina ymmärrys arvoista

Olen asunut ulkomailla, Italiassa ja Norjassa, ja olen saanut havainnoida Suomea, suomalaisuutta ja suomalaista liike-elämää etäältä useamman vuoden ajan. Suomalaiset ovat hyvässä kurssissa maailmalla ja siitä kannattaa olla ylpeä. Olen oivaltanut, että Suomessa vallitsee vielä tänäkin päivänä vahva luottamuksen kulttuuri, jossa läpinäkyvyys, vastuunkantaminen ja reiluus ovat jaettuja arvoja. Nämä ovat minunkin arvoni, joiden päälle on hyvä rakentaa menestyvää yhteistyötä.

 Katja Abrahamsson

Katja on asiakaspalvelun, koulutuksen, markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen. Hän on kerryttänyt monipuolista osaamista Tiedon Healthcare & Welfare -yksikössä useissa eri tehtävissä. Koulutukseltaan Katja on filosofian maisteri ohjelmistoliiketoiminnan alueelta. Ryytimaan lisäksi hän harrastaa koiran kanssa luonnossa touhuamista, Italian kielen ja kulttuurin edistämistä sekä liikuntaa monipuolisesti.

Kirjoittanut: Katja Abrahamsson
Julkaistu: 28.09.2018
Avainsanat: asiakas, asiakastyytyväisyys, asiakaskokemus, asiakaskokemuksen kehittäminen

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki