Sisällöntuotanto on iso osa meditalaisten viikoittaista työtä. Asiakkaamme haluavat meiltä tyypillisesti apua juuri laadukkaiden sisältöjen tuotantoon: asiakastarinoiden, tiedotteiden, uutisten, blogitekstien ja asiantuntijapuheenvuorojen kirjoittamiseen sekä visualisointiin.

 

yhteistyö sisällöntuotannossa Asiantuntija ei ole sisällöntuotannossa yksin. Kun aineistoa työsteään yhdessä jo luonnosvaiheessa, päästään nopeammin parhaaseen lopputulokseen.
 

Usein olemme asiakkaidemme viestinnän kumppaneita ja mukana suunnittelemassa vuoden tuotantokalenteria ja sisältötarpeita. Joskus asiakkaat ovat meihin yhteydessä itse havaitsemiensa tarpeiden mukaan.

Oli kyseessä sitten kumpi tilanne vain, sisällöntuotannon prosessi sisältää yleensä samanlaisia vaiheita. Esimerkiksi perinteisen asiakastarinan työstäminen voi sisältää seuraavaa:

  1. Jutun tilaus: tavoitteet ja käytännön asiat selville.
  2. Asiakkaalta taustat tarkemmin selville (= briiffi).
  3. Muu tiedonhaku ja aiheeseen tutustuminen Meditassa.
  4. Asiakkaan asiakkaan haastattelu joko puhelimitse tai kasvokkain.
  5. Jutun luonnoksen kirjoittaminen.
  6. Luonnos tarkastukseen ja muokattavaksi asiakkaalle. Tässä vaiheessa korjataan mahdolliset väärinkäsitykset ja puutteet.
  7. Jutun muokkaus Meditassa toiveiden mukaan.
  8. Juttu tarkastukseen haastateltaville.
  9. Jutun viimeistely Meditassa.
  10. Valmis tuotos.

Vaikka tuntisimme kyseisen toimialan kuinka hyvin, laadukas lopputulos vaatii aina yhteistyötä kaikkien haastateltavien kanssa. Moderni yhteistyö edellyttää sekä tekijältä että kommentoijalta keskeneräisyyden sietämistä. Ensimmäinen versio on harvoin valmis. Se muokataan yhdessä mahdollisimman puhuttelevaksi ja lukijaa hyödyttäväksi.

Omasta mielestäni on hienoa, että kenenkään asiantuntijan ei tarvitse hautoa ajatuksiaan yksin. Parhaaseen tulokseen päästään nopeimmin juuri jakamalla jo luonnosvaiheen tuotoksia ja työstämällä niitä yhdessä.
 
Elisa Kajaste

Tagit: blogi, sisällöntuotanto, yhteistyö