Mitä ja miten meidän pitäisi mitata, jotta voisimme kehittyä paremmiksi? Tätä pohtii moni puhuessaan niin työnsä tuloksista kuin omasta hyvinvoinnista. Itsensä mittaaminen (= quantified self, qs) on noussut monien tietoisuuteen aktiivisuusrannekkeiden kautta, mutta kuinka moni oikeasti hyödyntää tuloksia oman suorituksensa optimoimiseksi.

Kirjoitin viime viikolla Meditan blogiin itsensä mittaamiseen läheisesti liittyvästä biohakkeroinnista ja osallistuin kansainväliseen Biohacker Summitiin Helsingissä. Tapahtuman ohjelma oli erittäin kattava, eikä kaikkea mitenkään pystynyt seuraamaan, saati sitten sisäistämään. Siispä nostan esille pari makupalaa.

 

Biohacker Summit 2016 ohjelma 18.11.2016 järjestetty Biohacker Summit tarjosi osallistujille kattavan ohjelman.

 

Biohakkeroinnista terveyden optimointiin?

Tapahtuman isä ja “Suomen biohakkeroinnin kasvot” Teemu Arina kehotti yleisöä keskittymään ihmisiin ja juttelemaan toistensa kanssa, ei vain seuraamaan puheenvuoroja. Tätä yritin noudattaa ja tapasin mm. kirjailija-käsikirjoittaja Katri Mannisen, jonka kanssa juttelimme Fitbitistä sekä biohakkeroinnin käsitteestä. Kuten edellisessä blogissa kirjoitin, käsite saattaa olla harhaanjohtava suuren yleisön korvaan. Pohdimme, voisiko sille luoda vaihtoehtoisen käsitteen esimerkiksi optimoinnista. Miltä kuulostaisi itsensä optimointi, terveyden optimointi tai hyvinvoinnin optimointi?

Paikalla oli esillä myös erilaisia alan yrityksiä. Näistä mieleen jäivät erityisesti Neurosonic, Emfit ja Goodio. Otin lyhyet päiväunet Neurosonicin tuolissa, johon on yhdistetty matalataajuusvärähtelyä ja tutustuin palautumisesta kertovaan Emfitiin, joka mittaa unen aikaista sykevälivaihtelua. Lisäksi valkoista sokeria välttävän oli tietenkin pakko maistaa ja ostaa Goodion raakasuklaita kotiin viemisiksi...

 

Biohacker Summit Twitter Twitterissä tapahtumaa saattoi seurata aihetunnisteella #bhsummit

 

Tulevia trendejä: energiatasojen optimointi ja sairauksien ennaltaehkäisy

Raakasuklaasta pääsen seuraavaan teemaan, nimittäin biohakkeroinnin tuleviin trendeihin. Arina nosti esiin yhden ison, energiatasojen optimoinnin. Tämä tarkoittaa oikeanlaista aamupalaa, välipaloja, lounasta ja päivällistä. Miten syöt, jotta olet riittävän energinen suoriutumaan työstä ja vapaa-ajasta halutulla tavalla?

Toinen keskusteluissa esiin noussut kasvava trendi oli sairauksien ennaltaehkäisy. Juttelin useamman henkilön kanssa siitä, että terveydenhuolto on pitkään keskittynyt sairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisy on jäänyt taka-alalle. Nyt siihen on kuitenkin tulossa muutosta ja katseet kääntyvät ihmiseen kokonaisuutena. Ovatko nukkuminen, syöminen ja liikunta hyvässä tasapainossa auttaakseen ehkäisemään sairauksia? Tähän erilaiset mittaamisen välineet kuten aktiivisuusrannekkeet, unimittarit ja ruokapäiväkirjat tarjoavat hyödyllistä tietoa. Tosin kannattaa muistaa, että ne eivät tarjoa absoluuttista totuutta, tai ole lääketieteellisiä laitteita (ainakaan vielä), mutta antavat hyvän kokonaiskuvan ihmisen hyvinvoinnista ja pitkäaikaisesta kehityksestä.

 

Biohacking energy levels Biohakkeroinnin tulevia trendejä ovat mm. energiatasojen optimointi ja sairauksien ennaltaehkäisy.

 

Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle

Biohakkeroinnoinnista on nostettu esiin myös negatiivisia pointteja: itsensä mittaaminen stressaa, miksi koko ajan pitäisi suoriutua paremmin, työntekijöistä halutaan vetää kaikki mehut irti, miksei pelkkä mutu-tuntuma riitä jne. Nämä ovat ihan päteviä huolia ja havainnollistavat hyvin biohakkeroinnin yhtä kulmakiveä: se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Tästä huomautti lisäravinteista puhunut Anthony DiClementi. On tärkeää testata, mikä on juuri sinulle sopiva tapa optimoida suoritustasi - on se sitten jatkuva mittaaminen ja data, työpisteen ergonomian ja ilmanlaadun parantaminen, vitamiinien popsiminen, kylmäsuihkut, stressiä vähentävät syvähengitysharjoitukset tai se “musta tuntuu” -fiilis.

Suorituksen asiantuntija Ben Greenfield helpotti meidän jokaisen mieltämme muistuttamalla, että erilaisista laitteista ei todellakaan pidä stressata vaan tärkeintä on nauttia elämästä ja saada päivittäinen annos aurinkoa. Miten sen sitten Suomen pimeän talven keskellä hoidatkaan, jätän jokaisen omaan pohdintaan.

 

Mittaamista ei kannata stressata Ben Greenfield muistutti nauttimaan elämästä ja auringosta.

 

Elisa Kajaste

Tagit: biohakkerointi, blogi, itsensä mittaaminen