Muutoksen ja myllerryksen vuosi 2020 on päättymässä. Vuosi on ollut raskas, mutta se on tuonut mukanaan myös hyvää. Epävarmuuden, pelon ja suurten muutosten keskellä huomio on tänä vuonna kohdistunut erityisesti ihmisten väliseen vuorovaikutukseen – miten rakennamme yhteyttä ja huolehdimme sekä omasta että toistemme jaksamisesta, kun emme voi kohdata kasvokkain? Viestinnän merkitys eri tasoillaan on osoittanut tärkeytensä. 


2021-trendit-sisaltomarkkinointi-ja-sisainen-viestinta 2

Worldcom Public Relations Group hyödyntää vuosittain verkostonsa yli 2000 viestintäalan ammattilaisen asiantuntemusta tulevan vuoden trerndien ennustamisessa. Medita on mukana tässä joukossa. Trendiraportti on jaettu neljään eri teemaan: 1) Sisäinen viestintä ja henkilöstön hyvinvointi, 2) Sisältömarkkinointi, 3) Johtajuus ja strategia sekä 4) Toimialat.

Tässä Meditan koosteen ensimmäinen osa, jossa käsitellään sisäistä viestintää sekä sisältömarkkinointia. 

Lue strategiaa ja toimialojen näkymiä koskeva kooste täältä

Empatia, avoimuus ja henkisen hyvinvoinnin huomioiminen  henkilöstöviestinnässä 

Poikkeuksellinen vuosi, jossa osalla jatkuva etätyö ja osalla jopa päivittäin muuttuvat työskentelyohjeet ovat aiheuttaneet paljon ylimääräistä kuormitusta. Aktiivisen, avoimen ja empaattisen henkilöstöviestinnän arvo on noussut esiin ennennäkemättömällä tavalla. Organisaatioiden johdolta odotetaan aktiivista otetta henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimiseen, työn kuormittavuuden seuraamiseen ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Fyysinen hyvinvointi on ollut jo vuosia osa organisaatioiden agendalla, nyt myös mielenterveyden teemat ovat nousseet vahvasti esiin. Voittajien joukossa ovat työnantajat, jotka ymmärtävät näiden asioiden tärkeyden. 

Strategian ja merkityksen selkeyttäminen henkilöstölle

Pandemian aiheuttama epävarmuus on osoittanut tarpeen kirkastaa organisaation perustehtävä, strategia ja toiminnan  syvempi merkitys koko henkilöstölle. Kun koko joukkue pidetään ajan tasalla suunnasta ja seuraavista askeleista, työssä jaksaminen paranee. Oman työn merkityksen ymmärtäminen on erityisen tärkeää vaikeina aikoina. Ihmiset janoavat selkeää, arvopohjaista ja eteenpäin katsovaa johtajuutta. Menestyvät yritykset  nostavatkin arvot sekä toiminnan että viestinnän keskiöön.  

Innovatiiviset työmarkkinat ja yhteisöllisyyden ylläpitäminen digikanavissa

Työn tekeminen monimuotoistuu ja erilaisista joustavista työmuodoista tulee valtavirtaa. Vuosi 2020 näytti viimeistään, että etätyö on yhdistettävissä useimpiin työtehtäviin, eikä se tarkoita valvonnan tarpeen kasvamista tai tuloksellisuuden heikkenemistä vaan useimmissa tapauksissa täysin päinvastaista. Hyvinvoiva ja tuottava työntekijä voi asua missä päin tahansa, viettää osan vuodesta etätöissä tai tehdä päätyönsä ohessa projekteja myös muille toimeksiantajille. Organisaatioiden näkökulmasta tämä edellyttää monien käytäntöjen uudistamista sekä ratkaisujen miettimistä sujuvaan ja elämykselliseen työyhteisöviestintään digikanavissa.

Sisältömarkkinoinnin seuraava taso – lisää arvoa ja uudenlaisia konsepteja

Sisältömarkkinoinnissa rima nousee vuosi vuodelta. Brändejä arvioidaan yhä enemmän myös niiden tuottaman sisällön perusteella. Yleisluontoisilla, yrityksen omista lähtökohdista myynnilliseksi rakennetuilla blogeilla ja white papereilla ei enää saavuteta –  eikä varsinkaan säilytetä – asiakkaan luottamusta. Tarvitaan uudenlaisia konsepteja, yllätyksellisyyttä, inhimillisyyttä sekä sisältöjen siivittämää saumatonta asiakaskokemusta. Virtuaaliset tapahtumat jatkuvat myös ensi vuonna – miten teemme niistä entistäkin vaikuttavampia?

Digitaalisuus vyöryy kaikkialle viimeistään nyt

Digitaalinen transformaatio sai pandemiasta yllättävän ja tehokkaan kirittäjän. Ihmiset siirtyivät salamannopeasti hoitamaan lähes kaiken netin välityksellä: ruoan verkkokauppa räjähti uusiin sfääreihin ja kuntoilu vaihtui kuntosaleilta online-tunteihin. Myös B2B-liiketoiminnassa huomattiin, että isoakin kauppaa voidaan tehdä verkkoneuvottelujen avulla. Ne yritykset, jotka omaksuvat nopeasti “digital first” -ajattelun ovat todennäköisimpiä liiketoiminnan kasvattajia. 

Perinteisen median comeback

Perinteisen median arvostus tekee comebackin. Jos journalistisin periaattein tuotetun sisällön merkitys olisikin notkahtanut viime vuosina, pandemian aiheuttama akuutti faktojen tarve on palauttanut mieliimme tutkittuun tietoon perustuvan uutisoinnin merkityksen. Erityisesti sosiaalisessa mediassa eteen voi tulla epämääräisiä ja harhaanjohtaviakin uutislähteitä, joita ei ole aina helppoa erottaa feikiksi. Ansaittu näkyvyys luotettaviksi luokitelluissa medioissa on nyt entistäkin arvokkaampaa.

Lue Worldcomin trendiraportit englanniksi täältä

Jos haluat kuulla millaisia ratkaisuja Medita tarjoaa tulevaisuuden viestinnällisiin haasteisiin, jätä yhteystietosi ja kuulet meistä pian! 

Kirjoittanut: Susanna Mäkinen
Julkaistu: 16.12.2020
Avainsanat: sisäinen viestintä, sisältömarkkinointi, vuorovaikutus, viestinnän kehittäminen, viestinnän suunnittelu, viestinnän johtaminen, viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu, luottamus, digitaalinen viestintä, viestinnän tulevaisuus, työnantajakuva, Worldcom, viestinnän trendit, medianäkyvyys

Tilaa blogi

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki