Jotta yrityksen tuottamia sisältöjä voi sanoa strategisiksi, pitää tuntea liiketoiminnan tavoitteet ja osoittaa keinot, joilla niistä pyritään tekemään totta. Sisältömarkkinoinnin pitää osua oikean ihmisen näkökenttään juuri otolliseen aikaan. Jos yrittää puhutella mahdollisimman monia, ei lopulta kiinnosta oikein ketään. – Kuva: Lauri Kaivo-oja, Medita
Kaupunkien kehittämisen tavoitteita teknologialla tukeva Smart City -ajattelu on nyt ajankohtaista globaalisti. Datasta jalostuu suunnitelmia, joiden käytäntöön viemisessä viestinnällä on iso rooli. On tärkeää katsoa asioita kaupunkilaisten silmin.
Nopeatahtisten somekanavien aikana viestinnän suunnittelun aika ei suinkaan ole ohi. Päinvastoin. Mitä enemmän erilaisia välineitä on käytössä, sitä tärkeämpää on pitää huolta keskeisimmistä viesteistä, jotka toistuvat.
Markkinointi-ihmisten kuulee usein manaavan sitä, että joku kilpailija saa kohtuuttomasti julkisuutta – toisin kuin oma firma. Kilpailijan saama julkisuus ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan kilpailija todennäköisesti hoitaa viestintänsä paremmin. Jos näkyvyys esimerkiksi oman alan lehdissä tai somessa kiinnostaa, se onnistuu kyllä, mutta vaatii osaamista, suunnittelua ja työtä.