Viestintä on kuin talo. Kun perusta on kunnossa, sen päälle on hyvä rakentaa vankka ja toimiva rakennus. Talossa voi olla monia kerroksia, mutta kaikkia niitä kannattelee huolellinen pohjatyö. Viimeistellyn talosta tekee kokonaisuutena hyvä työn jälki.

Viestintästrategian peruskallio on organisaation strategia. Kaikki viestintä toteuttaa kokonaisstrategiaa, ja tukee toiminnan kehittämistä, esille tuomista ja työyhteisön toimintaa.

Viestinnän vahvuus ja viestintästrategian ydin on omien kohderyhmien ja perusviestien tuntemus. Niiden yhdistelmästä koostuu perusta, jolle kaikki muu viestintä rakentuu. Onko omassa organisaatiossasi mietitty, kenen on tärkeää tuntea toimintanne, palvelunne tai tuotteenne? Entä heidän tarpeensa, onko niitä mietitty? Mitä kautta he löytävät luoksenne ja miksi he valitsisivat juuri teidät?

Yhteiset perusviestit ovat viestintästrategian perusta. Ne tuotetaan yhdessä ja niitä käytetään yhdessä. Arjessa. Kun viestintä toimii, on todennäköisempää, että asiat tapahtuvat toivotulla tavalla. Viestintä on jokapäiväistä työtä, joka tukee tavoitteiden saavuttamista.

Hyvä viestintästrategia toteuttaa organisaation päätavoitetta. Sen muovaamat viestit antavat organisaatiosta vahvan ja asiantuntevan kuvan. Työntekijöille ne antavat varmuuden oman tekemisensä yhdistämiseen kokonaisuuteen. Kun viestit on sovittu, kenenkään ei tarvitse jäädä sanattomaksi kysymysten edessä.

Johdonmukainen viestintä kehittää asiantuntijaroolia

Olisi mukavaa kertoa vain myönteisiä asioita ja julkaista kivoja kuvia. Niissä ei olekaan mitään vikaa, mutta yleisölle välittyvän kuvan pitäisi olla monipuolinen ja uskottava. Jos organisaatiosi haluaa esiintyä ja kehittää julkisuuskuvaansa asiantuntijana, viestinnän suunnittelussa täytyy olla huolellinen ja johdonmukainen. Siihen tarvitaan se hyvä perusta, yhteiset viestit ja yhteinen suunta.

Mistä teidät tunnetaan, mitkä ovat organisaation vahvuudet? Entä haasteet? Sitä kannattaa joskus kysyä myös omien seinien ulkopuolelta tekemällä vaikkapa sidosryhmäkysely. Viestinnän talossa on huoneita eri sidosryhmille ja välineille, jotka on tärkeää tuntea. Niissä voi olla oma tunnelmansa, mutta talon perusta ja seinät pitävät ne yhtenäisenä kokonaisuutena.

Viestinnän peruspilarit

  •  Tunne itsesi. Mistä organisaatiosi haluaa olla tunnettu. Millainen on polku tavoitekuvaan.
  • Kenen on tärkeää tuntea toimintaa, tuotteita tai palveluita.
  • Missä yleisösi on tavoitettavissa.
  • Mitkä kanavat ovat itsellesi ja organisaatiollesi luontevia.
  • Millaisella äänellä tai äänensävyllä esiinnyt eri kanavilla.
  • Tunnista myös riskit.

Viestinnän strateginen suunnittelu vaatii luottamusta, selkeyttä ja taitoa tiivistää sekä ymmärrystä arvoista ja yhteisistä tavoitteista. Se tarkoittaa myös valintoja, ei vain hetkessä vaan pitkäjänteisesti. Hyvän suunnittelun perustalle on luontevaa liittää myös kokonaisuutta tukeva sisältöjen suunnittelu. Silloin sisällöistäkin muodostuu isompi ja kiinnostavampi kuva kuin yksittäiset sisällöt voivat koskaan olla.

 

Kirjoittanut: Marja Keränen,
Kuva: iStock
Julkaistu: 25.03.2021

Avainsanat: