Alojensa hyvämaineisimmat työnantajat panostavat hakijalähtöiseen viestintään. Tämä tarkoittaa, että yrityksen tarpeiden rinnalla keskitytään hakijan tarpeiden ymmärtämiseen. Nykyaikaisessa rekrytointiviestinnässä painotetaan yrityksen tarjoamia uramahdollisuuksia ja luodaan mahdollisimman kiinnostavaa ja realistista kuvaa avoinna olevasta työtehtävästä ja yhteisöstä, jonka jäseneksi hakija tulisi.

Pitkäjänteinen työnantajamielikuvan rakentaminen ja hakijalähtöinen viestintä edellyttävät hyvää pohjatyötä. Organisaation arvot, vahvuudet ja tulevaisuuden mahdollisuudet on kirkastettu ja viestitty koko henkilöstölle. Ne myös tulevat todeksi arjen teoissa. On myös tunnistettu, minkä tyyppisille osaajille voidaan olla kiinnostava työnantaja, ja mitä nämä ihmiset odottavat työnantajalta.

hr-process-4783430_1920

“Tee hyvin ja kerro siitä”

Hyvän työnantajamielikuvan resepti on pohjimmiltaan hyvin yksinkertainen. Opiskeluajoilta mieleeni on jäänyt viestinnän professori Pekka Aulan kiteyttämä simppeli ohjenuora maineen rakentamiselle: “Tee hyvin ja kerro siitä”. Hyvää työnantajamielikuvaa ei rakennetta tyhjän päälle tai pikatempuilla. Se ansaitaan teoilla ja aktiivisella viestinnällä.

Kun yrityksen toiminta on hyvää ja vastuullista asiakkaat ja henkilöstö ovat tyytyväisiä. Silloin on helppo löytää positiivista kerrottavaa vaikkapa referenssien, uutisten ja uratarinoiden muodossa. Ei tarvitse yrittää värittää mustaa valkoiseksi tai vihreäksi. Pitää vain muistaa viestiä aktiivisesti ja oikeissa paikoissa, eikä luottaa siihen, että hyvä sana leviää itsekseen.

Hyvä maine kannattelee ja kirittää

Maine on organisaation tärkein aineeton pääoma. Hyvä maine kasvattaa yrityksen arvoa, suojaa huonoina aikoina, mahdollistaa premium-hinnoittelun, alentaa kustannuksia ja vetää puoleensa parhaita osaajia.

Kun perusta on kunnossa, kehittäminen jatkuvaa ja viestintä systemaattista, positiivisuuden kierre kiihtyy kuin luonnostaan. Onnekkaiden sattumusten ja hyvien kohtaamisten mahdollisuus kasvaa. Sisällöt huomataan sosiaalisessa mediassa, kyselyitä ja yhteydenottoja tulee juuri oikeanlaisilta hakijoilta, ja mediakin saattaa osoittaa kiinnostusta.

Meistä jokainen haluaa kuulua voittavaan joukkueeseen, olla parhaiden firmojen asiakkaita ja työskennellä alan ykköselle. Yrityksiä ja organisaatioita, joissa on hyvä vire ja jotka näkyvät kiinnostavilla sisällöillä eri mediakanavissa, myös seurataan aktiivisesti. Saatetaan vähän kyttäillä, että josko siellä avautuisi itseä kiinnostava paikka, vaikka ei oltaisikaan aktiivisesti työnhaussa.

Pitkäjänteisyys palkitaan

Huolellinen pohjatyö työnantajamielikuvan rakentamisessa mahdollistaa tuloksekkaamman ja vakuuttavamman kampanjoinnin – hyvän osumatarkkuuden ansiosta myös kustannustehokkaammin.

Miten sitten työssä pääsee alkuun? Hyvä startti saadaan työnantajan avainviestien määrittelyllä. Tämän jälkeen rakennetaan yritykselle sopivat hakijapersoonat eli kuvaillaan halutun kaltaisia hakijoita ja muodostetaan puolifiktiivisiä hahmoja, joiden avulla on helpompi asettua hakijan mielenmaisemaan. Kun hakijapersoonat ovat selvillä, voidaan tuottaa ja kohdistaa markkinointia juuri heille kiinnostavalla tavalla.

Hyvän työnantajamielikuvan rakennuspalikat pähkinänkuoressa:

1. Määrittele avainviestisi työnantajana
2. Tunnista teille sopivat hakijapersoonat
3. Ymmärrä oman henkilöstön arvo ja mahdollisuudet rekrytointiviestinnälle
4. Mieti missä kanavissa ja millaisilla sisällöillä saat oikeanlaisten ihmisten huomion
5. Hyödynnä omaa, maksettua ja lainattua mediaa (esim. somevaikuttajat)
6. Sitouta potentiaaliset työntekijät kiinnostavalla ja hyödyllisellä sisällöllä (pitkällä tähtäimellä)

Lähde rohkeasti liikkeelle ja muista, että tämä työ muistuttaa enemmän maratonia kuin sprinttiä. Jatka siis sinnikkäästi eteenpäin ja paranna juoksua kokemusten tuomien oivallusten avulla.

Susanna Mäkinen

Blogi on julkaistu alunperin vieraskynänä RTK-Henkilöstöpalvelu Oy:n blogissa. RTK-Henkilöstöpalvelu on monipuolinen, valtakunnallisesti toimiva henkilöstöalan asiantuntija. 

Kuva: Pixabay

Kehitä yhä erinomaisempaa rekrytoinviestintää

Rekrytointiviestinnän suunnittelun canvas auttaa käymään läpi oman organisaatiosi. Suunnittelupohja on tarkoitettu yhteisen keskustelun ja ideoinnin tueksi.

Tutustu ja lataa rekrytointicanvas tästä

 

Kirjoittanut: Susanna Mäkinen
Julkaistu: 14.06.2021
Avainsanat: viestintästrategia, työntekijäkokemus, rekrytointimarkkinointi, työnantajakuva

Tilaa blogi

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki