Suomalaiset yhteisömanagerit ja sosiaalisen median ammattilaiset kohtasivat jälleen CMADFI-tapahtumassa, jonka parhaat palat kokosimme yhteen. Viestinnässä näiden osaajien näkemyksiä kannattaa kuunnella.
Kuva: CMADFI2019, Karri Anttila, Lvngroom Oy
Kansainvälisistä tutkimuksista tiedetään, että sosiaaliseen mediaan liittyvien palvelujen kysyntä kasvaa yhä maailmalla. Suomi ei tee poikkeusta. Viimeksi Taloustutkimuksen viestintäalan yritysten imagotutkimuksesta 2018 saatiin lukea, että etenkin somen sisällöntuotantoon liittyvien palvelujen uskotaan lisääntyvän tulevaisuudessa.
Yhteisö- ja somemanagerit parantavat asiakaskokemuksia, tukevat työyhteisöjen arkea ja vauhdittavat ammatillisia verkostoja. Viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta puhutaan siis strategisesta osaamisesta ja ammattikunnasta, jota kannattaa kuunnella.
Vuosittain tammikuussa vietettävä globaali Community Manager Appreciation Day nostaa yhteisöosaajia esille. Suomessa sosiaalisen median ammattilaisten itse suunnittelema CMADFI-tapahtuma on verraton tilaisuus tarkastella alan osaamisen tilaa ja tarpeita suomalaisissa organisaatioissa. Yhteisömanagerien yhteisön luotsaamisesta saamme kiittää tapahtuman äitiä Johanna Janhosta.
Medita oli mukana neljättä kertaa ns. kahvituntisponsorina, koska kanssakäyminen muiden yhteisömanagereiden kanssa on paitsi tärkeää myös hauskaa.
Sosiaalisen median yhteisöjen ilmiöt nyt
Tällä kertaa yhteisömanagerit eri puolilta Suomea kohtasivat Viking Gracella. Vuorokauden risteilyllä meditalaisten mukaan ehti tarttua monia havaintoja ja ideoita sosiaalisen median vuorovaikutuksen sekä yhteisöllisyyden vauhdittamiseen. Tässä poimintojamme Itämeren aalloilta!
-
Asiantuntijuus on avointa tiedonjakamista
Nykyaikainen asiantuntija ei panttaa, vaan kantaa kortensa yhteisen kehittymisen kekoon. Tämän asenteen ja toimintatavan edistämisessä yhteisömanagereilla on melkoisen iso ja tärkeä tehtävä.
Parhaimmillaan yhteisöllisyys edistää vuorovaikutusta, tiedon jakamista ja toisten auttamista. Yhä avoimempaa otetta ja toimivia kanavia tarvitaan niin työyhteisöjen sisällä kuin saman alan ammattilaisten verkostoissa. Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta. Go go!
- Sonja Rahkonen
-
Yhteisömanagerista on moneksi
Yhteisö- ja somemanagerin tehtävänkuvat vaativat vahvojen vuorovaikutustaitojen lisäksi teknologista ymmärrystä ja teknistä osaamista. Aikamoinen yhtälö hoidettavaksi, varsinkin kun moni meistä tekee päätyönään organisaatiossaan jotain muuta.
CMADFI-päivillä yhteisömanagerikyselyn tulokset valaisivat asiaa. Yhteisömanagerin tehtävänimikkeen lisäksi samoja tehtäviä hoitavista löytyy viestintäsuunnittelijaa, markkinointipäällikköä, toimitusjohtajaa, eläintenhoitajaa, hankeneuvojaa ja toiminnanjohtajaa. Monen alan ja toimenkuvan ammattilaista.
Se, mikä monipuolista joukkoa yhdistää, on intohimo tekemiseen ja uteliaisuus uuden oppimiseen. Niillä ominaisuuksilla pääsee pitkälle missä tehtävässä tahansa.
- Tea Lindroos
-
Hyvästi turha kankeus ja elämää suuremmat projektit
Verohallinnon Nanna Jussila osoitti, että kankeaksi mielletty valtionhallintokin taipuu uusiin keinoihin. Veroasioissa asiakasta autetaan toimimaan oma-aloitteisesti ja onnistumaan. Mittarit osoittavat, että somen kehittämistyössä on myös onnistuttu.
Uusista keinoista edelleen vahvassa nosteessa ovat myös videot. Videoiden tekemisessä tarvitaan tukeva asento ja hyvä ote kamerasta, kekseliäisyyttä, uskallusta kääntyä tai notkistaa polvia ja katsoa maailmaa uusista näkökulmista. Jos videoprojektista ei tee suurempaa kuin mistä selviytyy kolmesti päivässä, videot ehkä tulevat myös tehdyiksi.
- Marja Keränen
-
Nousussa vuorovaikutustaidot ja jatkuva halu oppia
Osallistuvan havainnoinnin lisäksi #yhteisömanagerikysely tarjoaa hyödyllistä tietoa meidän kaltaiselle viestinnän asiantuntijayritykselle. Tuoreen kyselyn tuloksista kertoivat risteilyllä Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän ja viestinnän johtamisen maisteriopiskelijat Jani Rutanen ja Petri Virta.
Kyselyyn vastanneiden mielestä yhteisömanagerin työnkuvan tärkeimmät osa-alueet ovat vuorovaikutus ja sisällöntuotanto. Kolme tärkeintä taitoa olivat:
-
vuorovaikutustaidot
-
kyky puhua yhteisönsä kieltä sekä
-
jatkuva halu oppia.
Kiinnostavia kyselyssä ovat myös ammattilaisten esiin nostamat haasteet: tunnelman latistavat negatiiviset ihmiset, oman työkuorman ja ajankäytön hallinta sekä oikeiden mittareiden löytäminen. Kaikkiin näihin voi olla apua teknologiasta, mutta ihmistä on näiden ratkomisessa mahdotonta korvata. Analyyttinen ja tunneälykäs ihminen ja teknologia ovatkin siinä lyömätön yhdistelmä.
-Tiinu Wuolio
P.S. Risteilyklassikoiden värittämässä tapahtumatunnelmassa totesimme myös, että yhteisömanagerit eivät pelkää edes Paulaa. Melkoisen rohkeaa porukkaa! Jatketaan samaan malliin.
Lisää eloa sosiaalisen median kanaviin ja yhteisöihin?
Tämän päivän ostoprosessi alkaa verkosta, usein sosiaalisesta mediasta. Meiltä saat apuja sosiaalisen median suunnitteluun, eri kanavien sisällöntuotantoon ja tulokselliseen some-markkinointiin. Tutustu palveluihimme tai ota yhteyttä. Meidät tavoitat puhelimitse, sähköpostilla, toimistolta – ja tietysti myös somesta!