Meditan ulkoinen viestintäosasto skaalautuu LH Lift in tarpeiden mukaan.
”Otimme yhteyttä Meditaan 40-vuotisjuhliemme tiimoilta, mutta yhteistyö laajeni pian. Medita ehdotti meille sellaisia keinoja tunnettuuden kasvattamiseen, joita emme olleet tulleet itse ajatelleeksi. Projekti jatkuu yhä, mutta tähän mennessä sovitut toimenpiteet on toteutettu nopeasti ja ammattitaidolla”, sanoo LH Liftin toimitusjohtaja Kari Piltonen. Medita on yhtiön ulkoinen viestintäosasto.

Kuinka tavoitetaan kansainväliset konevalmistajat ja maanviljelijät

LH Lift Oy valmistaa traktoreiden kytkentälaitteita kauniissa peltomaisemassa Laukaan Haapasuolla. Jo 40 vuotta sitten maatilan pihapiirissä toimintansa aloittanut yritys on kasvanut maailmanluokan peluriksi omalla alallaan, mistä esimerkkinä on oma tytäryhtiö tehtaineen Kiinan Ningbossa. Hienosta kasvusta huolimatta LH Lift halusi lisätä tunnettavuuttaan, sillä nykyisin kilpailijoina ovat kansainväliset suuryhtiöt.

Meditasta löytyy toimialan vahvaa osaamista ja LH Liftille räätälöitiin noin puolen tusinaa toimenpidettä, joilla yhtiö saa paremmin yhteyden juuri omiin asiakkaisiinsa ja muihin valittuihin kohderyhmiin. OEM-valmistajana LH Lift tekee alihankintaa suurille ja kansainvälisille konevalmistajille, mutta lisäksi se myy joitakin tuotteita myös suoraan loppuasiakkaille kuten maanviljelijöille ja koneurakoitsijoille. Kummankin kohderyhmän tavoittamisessa on omat haasteensa.

LH Liftin kanssa on toteutettu muun muassa lehdistötilaisuus materiaaleineen ja kutsuineen, LinkedIn:iin keskittyvä some-koulutus, artikkeleita konevalmistajien seuraamiin lehtiin, lehdistötiedotteita ja esittelyvideo. Avainasemassa on ollut toimialan sekä alan koti- ja ulkomaisten medioiden tuntemus.

Tarpeiden mukaan skaalautuva ulkoinen viestintäosasto

”Meditan kanssa on ollut mukava toimia, kun kaikkia alan tai tuotteidemme perusasioita ei ole tarvinnut selittää. Kun toimiala on valmiiksi tuttu, niin se helpottaa työskentelyä ja silloin saadaan parempia ideoita. Medita on myös ottanut vastuun tekemisestä ja aikatauluista, ja tarvittaessa patistanut meitä, kun jokin deadline on lähestynyt uhkaavasti”, kertoo Piltonen.

LH Lift on sikäli perinteinen pk-kokoluokan konepaja, ettei yhtiöllä ole omaa markkinointiosastoa. Kokopäiväisen markkinointiammattilaisen palkkaamiseen on iso kynnys, mutta viestintätoimistosta palvelua voi ostaa joustavasti tarpeen mukaan. Viestintätoimistosta löytyy myös monen toimialan erikoisosaamista, jota yhden hengen viestintäosastolla ei voisi mitenkään olla.

Lue lisää:

 

Tagit: Asiakastarina, ulkoinen viestintäosasto