X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

hbspt.forms.create({ region: "na1", portalId: "2009444", formId: "b15c086a-528f-4899-b8cd-84a64fa76e56" });

Worldcom PR Groupin visioimat teemat viestinnän globaaliin tulevaisuuteen. Kuva: MeditaWorldcom PR Groupin viime vuoden TOP 10 -viestintäsuositukset näyttävät ihan yhtä tuoreilta tänäkin vuonna. Henkilöstö, arvot, kuunteleminen, merkityksellisyys, luottamus, läpinäkyvyys, varautuminen, tietosuoja…nämä kaikki puhuttivat vuoden 2019 aikana ja niiden ympäriltä nousee  varmasti vuonna 2020 monta vahvaa ja tärkeää puheenaihetta keskusteluihin.

Tänä vuonna otetaan käteen kiikareiden sijaan kaukoputki ja suunnataan katseet kauemmas tulevaisuuteen. Kaksitoista Worldcom-kumppaniamme ympäri maailmaa visioi teemoja, joiden he näkevät muuttavan ja muokkaavan paitsi alkanutta vuotta myös koko vuosikymmentä.

Yksi asia ei kuitenkaan muutu: kaiken keskiössä on ihminen. Siksi haasteet ja teemat ovat samat kaikkialla, paikallisin maustein ryyditettyinä. Kun tuntee toimintaympäristönsä muuallakin kuin lähimaastossa, saa perspektiiviä ja mahdollisuuden havaita heikkoja signaaleja ehkä jo ennen kuin ne kantautuvat omaan ympäristöön.

Katso Worldcomin visiot vuodelle 2020 ja koko vuosikymmenelle

Ihmisten ja teknologian vuosikymmen

“Tulemme näkemään yhä uusia teknologiainnovaatioita, joita yhdistävät erilaiset läpimurtoteknologiat kuten pilvipalvelut, teko/keinoäly, reunalaskenta ja 5G. Teknologioiden yhdistäminen ajaa maailmaa eteenpäin”, näkee Stephanie Paul australialaisesta Phillips Groupista. Hän näkee myös työn automatisoitumisella olevan merkittävän vaikutuksen työntekijöiden sitoutumiseen. Samaan aikaan inhimilliset arvot, ihmisarvo ja ihmisyys kulkevat teknologian rinnalla.

Brittiläisen Onva Consultingin Crispin Manners uskoo, että alkaneella vuosikymmenellä katse suuntautuu entistä vahvemmin henkilöstöön. Hollantilaisen Wisse Kommunikatien Serge Beckers on samoilla linjoilla: “Työntekijöiden kouluttaminen, rekrytointi ja yrityksessä pitäminen ovat edelleen haaste. “

Ei varmasti yllätä, että vuonna 2019 viisi kuudesta maailmanlaajuisesti yritysjohtajien keskustelua johtanutta puheenaihetta liittyi nimenomaan henkilöstöön.*

Vuosi 2020 on myös vaikuttajien vuosi. Kuten viime syksynä julkaistu Worldcom Confidence Index 2019 kertoi, toimitusjohtajat ja markkinointijohtajat ovat kiinnostuneita vaikuttajista ja yritysten täytyy ottaa se huomioon strategiatyössään.

Z-sukupolvea, vaikuttajia ja rohkeaa  johtamista

Z-sukupolvi, joka on syntynyt 1990-luvun puolivälin jälkeen tai 2000-vuosikymmenen alussa, nappaa huomion paljon puhutuilta millenniaaleilta, ennustaa yhdysvaltalaisen APR Communications Inc. -yrityksen Jill Allread. Hänen mukaansa Z-sukupolvi haluaa tulla kuulluksi, eivätkä siihen kuuluvat karsasta isojakaan areenoita saadakseen tärkeäksi kokemilleen asioille huomiota. Hyvänä esimerkkinä hän mainitsee asialleen intohimoisesti omistautuneen Greta Thunbergin.

Z-sukupolveen saavat parhaimman yhteyden ne, jotka osaavat tavoittaa heidät tehokkaasti heidän haluamillaan kanavilla – eikä vain digitaalisesti. “Brändien on keskityttävä aitouteen ja viestinnän läpinäkyvyyteen ja tunnistettava, miten he saisivat viesteistään arvokkaita nuoremmalle yleisölle”, vahvistaa The Pollack PR Marketing Groupin Stefan Pollack.

2020-luvulla agendan kärjessä ovat  laajemmat asiakokonaisuudet. Tietosuoja ja tiedonkeruu, yritysvastuu ja ilmastonmuutos hallitsevat johtajien ja tiedotusvälineiden huomiota. Sidosryhmät odottavat yritysten tunnistavan esiin nousevat yhteiskunnalliset riskit  ja näyttävän esimerkkiä tarjoamalla kestävämmän kehityksen ratkaisuja. Johtajien odotetaan ottavan aktiivisesti kantaa kiinnostaviin aiheisiin. Passiivisuus voi vahingoittaa yrityksen brändiä.

Arvokasta valuuttaa: Laadukas ja oikea sisältö

Jos edellisellä vuosikymmenellä nopeus ja tuotettavan tiedon määrä olivat vallitseva trendi mediassa, 20-luvulla tullaan näkemään päinvastainen suuntaus: luotettavan, laadukkaan sisällön arvostuksen nousu, uskoo yhdysvaltalaisen APR Communications Inc. -yrityksestä Jill Allread. “Kun yhä useammat alkavat ymmärtävää sosiaalisessa mediassa leviävien valeuutisten yhteiskunnallisia vaikutuksia, odotan, että näemme ihmisten etsivän uutislähteekseen perinteisiä tiedotusvälineitä.”

“Mainekriisejä esiintyy useammin, koska media ja median kuluttajat pystyvät yhä huonommin tunnistamaan ja arvioimaan oikeita uutisia ja suodattamaan pois vääriä uutisia”, vahvistaa Serge Beckers, Wisse Kommunikatie.

Myös ruotsalaisen Oxenstierna & Partnersin Björn Mogensen näkee mediakentän muutoksen etenevän edelleen: “Media ja markkinat kasvavat entistä tiiviimmin yhdessä uuden tekniikan kanssa. Esimerkiksi paikallisesta mediasta tulee interaktiivinen foorumi uutisia, liiketoimintaa ja vapaa-aikaa varten. Sama tapahtuu kaupallisille tiedotusvälineille.”

Henkilökohtaisesti ja tietoturvallisesti

Personoinnista eli viestien kohdentamisesta yksilöllisesti juuri oikeille vastaanottajille tulee entistä kehittyneempää. Siihen keskitytään myös viestintäyrityksissä. Samaan aikaan mm. big data, tekoäly ja koneoppiminen muuttavat tapaa jolla tietoja käytetään, varmistetaan, jaetaan ja suojataan. “Tietosuoja ja tiedon suojaaminen tulevat olemaan kuluttajien kannalta

Kirjoittanut: Tea Lindroos
Kuva: Drew Beamer on Unsplash
Julkaistu: 20.01.2020

Avainsanat: