Digitaalinen viestintä: Rakenna yleisösi ennen kuin tarvitset sitä

Digitaalinen viestintä ei onnistu ilman yleisön kiinnostusta. Jos iso sopimus, kriittinen rekry, vuoden hauskin juttu tai muutama tyhjä penkki eivät kerää peukkuja, klikkejä tai konversioita digikanavissa, on aika rakentaa parempia suhteita – ja tuloksia.

Erilaiset digitaaliset viestintäkanavat ovat olleet jo pitkään jatkuvasti kättemme ulottuvilla. Yritykselle omat sosiaalisen median profiilit, blogit ja uutiskanavat ovat loistavia paikkoja saada asiat nopeasti julki. Tarvittaessa täysin uudenkin kanavan saa tulille vain muutamalla klikkauksella. 

Huonot uutiset kuitenkin kuuluvat, ettei omissa kanavissa hetken adhoc-huutelulla ole paljonkaan painoarvoa ilman pitkäjänteisempää taustatyötä. Käyttäjiä digikanavissa riittää, mutta heidän fiideissään yritysten julkaisut asettuvat rinta rinnan kavereiden, kumminkaimojen, julkkisten, yhteisöjen ja pinnalla olevien ilmiöiden kanssa. Siinäpä sitä taklattavaa.

Yksittäinen hyvä postaus ei pidä virrassa pinnalla. Jos tavoittelemasi ihmiset eivät tunne toimintaasi tai ole tekemisistäsi kiinnostuneita ennakkoon, uhkaavat parhaimmatkin jutut jäädä h-hetkellä vaille ansaitsemaansa huomiota. 

Miten digitaalista viestintää kehitetään?

Periaatteiltaan digitaalinen viestintä ja sen kehittäminen ei eroa juurikaan elämästä ylipäätään. Kyse on lähipiirin rakentamisesta ja suhteiden ylläpitämisestä. Tutut jutut ja ihmiset ylittävät huomiokynnyksen, saavat aikaan toimintaa.

Kuvitellaanpa, että syntymäpäiväsi lähestyy. Moniko saapuu paikalle, jos suuntaat kotipaikan pääkadulle jakelemaan kakkukahvikutsuja satunnaisille ohikulkijoille tai soittelet ensimmäistä kertaa vuosiin ala-astekavereita läpi? Olisiko mahdollisen muutaman osallistujan kiikarissa sankari vai ilmaiset kahvit? Mitä jää käteen ja kenelle?

Täydellisessä lähipiirissä on kysymys siitä, että ovikello soi silloinkin, kun et jonain vuonna pystykään järjestämään juhlia. Ne lähimmät ryökäleet kutsuvat itsensä päivittämään kuulumisia ja suunnittelemaan tulevia yhteisiä juttuja. Niin sinäkin tekisit heidän juhlapäivänään.

Sydänystävien joukkoon yrityksen on ehkä turha yrittää, mutta olennaista on vaalia jatkuvasti tiiviimpiä suhteita omaan yleisöön ja antaa sille arvoa. Kiinnostus luo kiinnostusta. Jos alat toimia vasta, kun tarve yllättää, olet auttamattomasti myöhässä. Osa kakusta jää syömättä. 

Kiinnostus on ensiaskel kohti tuloksia

Useimmilla yrityksillä on paljon hyvää digitaalista sisältöä ja ideoita tulevaan. Jos peukut, jaot, kommentit, katselut, klikit ja konversiot kuitenkin jäävät (realistisista) tavoitteistasi, on ympärillä luultavasti vielä paljon mahdollisuuksia kiinnostuneen yleisön kasvattamiseen.

Tähän potentiaaliin voi tarrata pienilläkin viilauksilla ja lisäajattelulla. Pitkäjänteinen viestinnän suunnittelu tavoittelemasi kohderyhmän tietoisuuden ja kiinnostuksen (attract) lisäämiseksi kannattaa. Se kun on ensimmäinen askel kohti tiiviimpää yhteyttä ja tuloksia – mitä sitten tavoitteletkin.

Digikanavat eivät sellaisinaan ole paras viestintämahdollisuutesi, vaan kanavissa olevat ihmiset.

P.S. 3 vinkkiä digitaalisen viestinnän kehittämiseen

Digitaalinen viestintä ei lähde lentoon yhdellä kaikille sopivalla sapluunalla. Silti loppuun on vielä pakko jakaa muutama yleisempi vinkki, joista on ollut itselle apua suunnan säätämisessä.

  1. Suunnittele ketterästi

    Se, minkä voi suunnitella etukäteen, kannattaa suunnitella etukäteen. Johdonmukaisella työllä saa digikanavien mittarit kohoamaan. Digitaalisen viestinnän suunnittelu luo tekemiselle raamit, jotka antavat arjessa tilaa myös ketterälle h-hetkessä elämiselle.

    Kokonaisuutta ohjaava sisältöstrategia sekä vuositason julkaisukalenteri ovat hyvä pohja. Arvioi nykytilanteesi rehellisesti(!) ja mieti muutama konkreettinen kehityskohde tulevaan. Seuraa tuloksia ja täsmennä sisällöntuotannon tarpeita säännöllisesti esimerkiksi kuukausitasolla.

  2. Kiinnostu yleisöstäsi

    ”Kenelle?” on digiviestinnänkin tärkein kysymys, jonka avulla viilaat sisällöntuotantoa oikeaan suuntaan. Esimerkiksi Hubspotin mukaan 94% kuluttajista on lopettanut viestinnän yrityksen kanssa epärelevanttien sisältöjen tai promootioiden takia. Huh.

    Fokus täytyy pitää tiukasti tavoittelemasi yleisön tarpeissa, toiveissa ja tavoissa. Tutki kohderyhmääsi ja viesti ihmisten ehdoilla. Säädä sisältöjesi tyyppi, tyyli ja kanavat juuri heille sopivaksi. Jos et ole varma valinnoistasi, miksi et kysyisi heiltä suoraan? Muista myös reagoida muiden tuottamaan sisältöön.

  3. Testaa ja toista

    Digitaalinen sisältö kehittyy vauhdilla, joten uuden kokeilu ja oppiminen on oikeastaan pakollista. Vaikka yksittäisen toteutuksen perusteella ei kannata vielä vetää syvällisiä johtopäätöksiä, on  j
    okainen julkaisu mahdollisuus saada lisää tietoa siitä, mikä ihmisiä kiinnostaa. 

    Digikanavissa uudet sisällöt painavat nopeasti julkaisusi päälle, joten toista, toista, toista ja toista sisältöjäsi huomion maksimoimiseksi. Luo tärkeiden teemojen ympärille sisältöjen sarja ja tue jakelua tarpeen mukaan myös digitaalisen markkinoinnin kampanjoilla. Testaa rohkeasti, millainen sisältö yleisöllesi toimii ja tuo parhaat osaksi perustekemistäsi.

Sonja Rahkonen

 

Tee viestinnän itsearvio

Viestintä on organisaation johtamisen selkäranka, joka vahvistaa ja yhdistää kaikkia toimintoja. Tarkista yrityksesi viestinnän tila itsearviolla, jossa käydään läpi 10 tuloksellisuuteen vaikuttavaa osa-aluetta. Muutaman minuutin pikatesti auttaa hahmottamaan nykytilannetta ja voi säästää sekä aikaa että vaivaa.

Arvioi organisaatiosi viestintä

Kirjoittanut: Sonja Rahkonen
Julkaistu: 06.11.2018
Avainsanat: viestintä, viestinnän kehittäminen, sisältöstrategia, sisältösuunnitelma, viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu, digitaalinen viestintä

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki