Monista harrastuksista voi saada hyviä vinkkejä työhön ja työntekoon. Tiinu Wuolio kirjoitti blogissamme aiemmin puolimaratoniin harjoittelustaan ja siitä ammentamistaan vinkeistä työelämään.

5+1 vinkkiä suunnistuksesta somemarkkinointiin

Itse hakeuduin viime vuonna verkostojeni innostamana takaisin nuoruuslajini suunnistuksen pariin tähtäimenä Suomen suurin aikuisliikuntatapahtuma Jukola ja siellä naisille suunnattu Venlojen viesti.

Suunnistustaitoja palautellessa tuli kokeiltua lähes kaikki mahdolliset virheet ja metsäreissuilla ehti miettiä paljon asioita: suunnistusopeista löytyikin yhtäläisyyksiä jopa somemarkkinoinnin tekemiseen.

Suunnistusvirheet saa korjattua harjoittelulla ja nämä vinkit sopivat myös somemarkkinoinnissa harjaantumiseen.

1. Älä mene mutulla, kun käytössä on dataa

Niinpä niin, virhe yksi. ”Vanha suunnistajahan lähtee tästä liikkeelle ihan fiilispohjalla ja hyvällä suuntavaistollaan löytää rastin heittämällä”. Ei. Kun käytössä kuitenkin on tarkka kartta ja kompassi, pitää suunta katsoa kompassilla ja edetä sen sekä karttamerkkien mukaan. Alkuun tulikin monta hutisuuntaa, mutta siitä taas oppi, että suunta katsotaan ENNEN kuin lähdetään liikkeelle ja kartalla pitää pysyä koko reitin ajan.

Somemarkkinoinnissa kuten muussakin markkinoinnissa dataa on tarjolla ilmaiseksikin. Hyödynnä sitä! Keitä seuraajasi ovat? Missä kanavissa ja mihin aikaan he ovat liikkeellä? Minkälaisista postauksista he pitävät? Mikä heitä aktivoi? Tutki, kokeile ja opi!

2. Suunnittele ennen liikkeellelähtöä

Kun tavoittelee hyvää suoritusta, tekee mieli lähteä liikkeelle mahdollisimman nopeasti. Suunnistuksessa saattaa joskus kirmata suoraan kompassin osoittamaan suuntaan ilman, että katsoo mitä mutkia rastipätkällä on vastassa, ja onko edes teoriassa mahdollista kulkea reitti suoraan rastille. Parempi vaihtoehto on pysähtyä hetkeksi ja suunnitella, minne on menossa ja mitä reittiä sinne parhaiten pääsee.

Somemarkkinoinnissakin suunnittelu on tärkeää. Tekemällä selkeän somestrategian ja -suunnitelman on helpompi säilyttää ”punainen lanka” tekemisessä. Mieti, missä haluat olla mukana? Mitä ja ketä tavoitellaan?

3. Ole valmis muutoksiin

Metsässä joskus joutuu eksyksiin, tätä tapahtuu kokeneillekin suunnistajille silloin tällöin. Välillä on vaan pakko pysähtyä ja paikallistaa itsensä. Ja jos suunta on väärä, otetaan uusi suunta, valitaan uusi reitti ja jatketaan matkaa kohti tavoitetta, eli rastia.

Tämä voi tapahtua myös somemarkkinoinnissa. Jos suunnitelma tai kampanja ei toimi, kukaan ei tykkää postauksesta tai sitoudu siihen, ei alkuperäisessä suunnitelmassa kannata pitäytyä. Laita stoppi kampanjalle ja mieti homma uudestaan. Somemarkkinointi facebookissa on edullista ja erilaisia asioita kannattaa kokeilla.

4. Älä peesaa muita

Suunnistuksessa tulee usein houkutus lähteä jonkun määrätietoisesti metsässä etenevän perään. Kokemuksesta voi sanoa, että ei kannata: hän ei välttämättä ole menossa edes samalle rastille, tai vaikka olisikin, ei suunta tai reitti ole välttämättä oikea. Ei, vaikka yllä olisi nimekkään seuran uutuuttaan hohtava suunnistuspuku. Tee oma suunnitelmasi ja etene sen mukaan.

Somemarkkinoinnissakin iskee joskus harha kilpailijoita seuratessa ja tekisi mieli tehdä samaa. Vinkkejä voi toki ottaa, mutta kopiointi ei kannata. Tavoite saattaa olla eri, samoin käytettävissä oleva euromäärä. Eikä siitä osaamisestakaan aina ole takeita, vaikka kilpailija merkittävä tekijä alalla olisikin. Suunnittele oma sometekemisesi omien tavoitteittesi ja eurojesi puitteissa.

5. Yhteistyössä on voimaa: auta ja tule autetuksi

Viime kesän Venlojen viestissä harhauduin yhdellä rastivälillä sen verran sivuun, ettei tarkasta sijainnista ollut tietoa. Samasta paikasta löytyi kuitenkin useampi kanssakulkija. Yhdessä paikansimme sijaintimme ja jatkoimme seuraavalle rastille yhtä matkaa. Tämän jälkeen tuli rastihajontaa ja saimme jälleen henkilökohtaisen kisan käyntiin suunnaten kukin omille rasteillemme.

Toimialoilla, joissa kilpaillaan esimerkiksi kuluttajien vapaa-ajanviettotavoista, kannattaa yhdessä markkinoida koko toimialaa. Yksi esimerkki tästä on asiakkaamme Venealan keskusliitto Finnboatin suomiveneilee.fi-yhteisö, jossa koko venetoimiala on aktivoitu facebook-sivun ylläpitämiseen. Sisältöjä tuotetaan yhdessä ja yhteistyössä koko toimialan ja veneilyn edistämiseksi. Viime metrin kilpailu brändien välillä käydään vasta sen jälkeen, kun asiakas on ensin innostunut itse veneilystä.

+ 1. Jos et osaa, pyydä apua

Suunnistus on viime aikoina kasvattanut suosiota, mutta usein edelleen kuulee siitä, ettei metsään uskaltaisi lähteä yksin: Entäs, jos eksyn? Jos en löydä edes pois metsästä? Saati sitten yhtään rastia? Ei hätää, osaajia ja auttajia löytyy. Osaavampi kaveri osaa neuvoa karttamerkit ja kartan luvun sekä kompassin käytön. Parin yhdessä kuljetun iltarastireissun jälkeen alkaa omakin silmä harjaantua maastonlukuun, etäisyydet alkavat hahmottumaan ja rohkeus löytyy.

Jos somemarkkinoinnin teko mietityttää, eikä rohkeus riitä, löytyy siihenkin kavereita. Ota yhteyttä vaikkapa meihin!

Digitaalisen markkinoinnin palvelumme

Tuija Soikkeli

Ps. Venlojen viesti juostaan tänä vuonna Lahdessa 16.6. ja on ilo suunnistaa osana Urbaanit Eränkävijät -joukkuetta!

Kirjoittanut: Tuija Soikkeli
Julkaistu: 16.05.2018
Avainsanat: digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, sosiaalinen media, viestinnän mittaaminen, viestintä, viestinnän kehittäminen, sisältöstrategia, sisältösuunnitelma, viestinnän suunnittelu, onnistunut viestintä ja markkinointi, viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki