Nopeatahtisten somekanavien aikana viestinnän suunnittelun aika ei suinkaan ole ohi. Päinvastoin, mitä enemmän erilaisia välineitä on käytössä, sitä tärkeämpää on pitää huolta keskeisimmistä viesteistä, jotka toistuvat.

KUvaMarjanBlogiin_20170506_181522.jpg

Päivittäisen kiireen keskellä voi tuntua siltä, että ei ole aikaa miettiä viestejä syvällisesti, ja arjen haasteet otetaan vastaan asia kerrallaan. Toki nopeaa reagointia tarvitaan, mutta pikaisista päivityksistä ei muodostu kokonaisuutta, ellei itsellä pyöri taustalla muistilista tavoitteista. Myöskään kriisin iskiessä ei ole aikaa ryhtyä pohtimaan ydinviestejä vaan niiden täytyy olla valmiina pikaiseen käyttöön.

Miten strategista organisaatiosi päivittäinen viestintä on? Arvioi itse.

Klikkaa tästä viestinnän itsearviointiin

Onko oikoteitä onneen? Ei oikeastaan. Viestintästrategian perustyö on aina tehtävä huolellisesti ja se vie oman aikansa. Siihen käytetty aika tulee kuitenkin takaisin arjessa, kun perusajatus on kirkas ja läpäisee kaiken viestinnän. Nopeisiinkin tilanteisiin on helppo reagoida, kun ymmärtää, miten ne liittyvät kokonaisuuteen ja kuinka asiat linkittyvät toisiinsa.

Hyvin tehty ajatustyö tukee myös koko joukkuetta. Hetkeen liittyvät, nopeat päivitykset ovat usein yhden tai parin ihmisen oivallus, mutta toisena päivänä toiset ihmiset havainnoivat muuta. Silloin viestinnästä tulee satunnaisia oivalluksia, jotka eivät tue toisiaan. Kun ydin- ja avainviestit on rakennettu huolellisesti ja otettu yhteisesti käyttöön, kaikkien suunta pysyy yhteisenä. Jokainen voi tuoda omat kortensa kekoon, josta kasvaa kuukausien ja vuosien kuluessa komea ja vahva.

Oivaltava viestintä on tilanteiden havainnointia. Kun taustatyö on tehty hyvin, harjaantunut silmä tunnistaa nopeasti tilanteet, joissa omille viesteille on käyttöä, ja miten jokin lause tai kuva tukee kokonaisuutta, vaikka vaikuttaa hetkelliseltä. Tilannetaju on sitä, että näkee hetken ja osaa tarttua siihen, ei sitä, että hakee varta vasten tilannetta, jolle yrittää etsiä kehykset.

Oikea-aikainen reagointi edellyttää myös laajaa oman toimialan, ympäröivän yhteiskunnan ja asiakkaiden tilanteen seurantaa. Hyvä viestijä on laajasti kiinnostunut asiasta, josta viestii, ja seuraa siitä käytävää keskustelua muutenkin kuin virkansa puolesta.

Saako viestinnän ammattilainen siis rentoutua ollenkaan? Saa toki, ja pitääkin. Mutta juuri hyvällä taustatyöllä ja strategiaan pohjautuvalla viestinnän suunnittelulla saa itselleen sitä mielenrauhaa ja varmuutta, joiden varassa on helppo hengittää. Jatka siis jumppaamista! Liikunnassakin toisto kasvattaa voimaa ja harjoitus tekee mestarin, niin myös viestinnässä. Vahvoilla lihaksilla liikkeet tuntuvat keveämmiltä.

Marja Keränen

 

Julkaistu: 20.09.2017
Tagit: sisältöstrategia, viestintästrategia, sisältösuunnitelma, viestinnän suunnittelu

Liittyvät artikkelit

Tilaa blogi